Bitit mig själv i armen i över ett år
Jag har bitit mig själv i armen i över ett år om jag mår dåligt, känner mig ful osv. Det kommer som en stark känsla som blir som någon form av sug att känna den där smärtan både i tänderna och i armen. Borde jag söka hjälp för detta eller är det ingen fara? Tänker att om det gör mig lugn när jag har ångest eller så kanske det inte är hela världen eftersom det inte ger så farliga konsekvenser ändå. Skulle det klassas som självskadebeteende?
m

BUP svarar:
Hej!
Du har två frågor som jag ger dig två raka svar på:
ja - att bita sig själv i armen är en typ av självskadebeteende.
och
ja - du bör söka hjälp.
Självskadebeteende uppstår oftast av behovet att lindra ångest.
De flesta som har någon form av självskadebeteende säger exakt samma sak som du. Det ger åtminstone en tillfällig lättnad av ångesten. (Du kan läsa mer om detta i länken som jag bifogar nedan).
Du kan ha rätt i att själva skadan du tillfogar dig själv kanske inte har farliga konsekvenser i sig. Men det löser inte heller de problem som ligger bakom ångesten. Du behöver titta på de situationer eller omständigheter som utlöser din ångest och du behöver också hjälp med att hitta nya strategier att hantera ångesten och i förlängningen bli fri från den.
Var kan du söka hjälp? Du är 18 år och därmed har du passerat åldersgränsen för BUP. Men det finns andra vägar.
Mitt första förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där behandlarna har stor erfarenhet av självskadebeteende hos ungdomar.
Du kan också kontakta vårdcentralen som numera brukar ha mottagning för psykiska problem. Du kan ringa 1177 Vårdguiden och undersöka vilken vuxenpsykiatrisk mottagning du kan vända dig till.
På nätet kan du gå in på shedo.se som genom chatt ger stöd och råd till dem som har självskadebeteende i någon form.
Som du ser finns det olika möjligheter att söka och få hjälp.
Vänta inte länge - ta tag i problemen du kämpar med!