Vågar inte polisanmäla mamma
Hej jag är en 14 åring tjej jag bor med min mamma mormor och min lillasyster min mamma säger att du gör mig att stressa jättejobbigt du förstår ingenting och hon har slågit mig några gånger jag vill police änmala henne man jag blir rädd från en grej min mamma har ingen svenska pass jag har ingen pass också om jag änmalar henne ska hon åka tillbaka sitt land eller jag vill inte att hon ska åka tillbaka
Queen

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår mycket väl vilken svår situation du upplever. Att din mamma slår dig är inte acceptabelt, även om det inte händer ofta. Det är inte heller bra för dig att din mamma lägger skuld på dig för att hon är stressad.
Men du är rädd för att om du polisanmäler detta skulle din mamma kanske bli utvisad från Sverige - och det vill du så klart inte.
Jag tror du behöver få veta vissa saker. Man blir inte utvisad från Sverige om man har permanent uppehållstillstånd och man inte har begått mycket, mycket allvarliga brott.
Det gäller även om man inte har svenskt pass och man inte är medborgare i Sverige.
Men jag tycker inte att du direkt ska göra en polisanmälan. Jag ger dig andra råd.
Det förekommer konflikter i många familjer och då kan man få hjälp av socialtjänsten. Då blir man inbjuden till ett möte där man diskuterar hur man ska lösa problemen i familjen. Föräldrarna kan få råd och barnen kan få stöd.
Målet är att hålla ihop familjen och lära föräldrarna vad de kan göra utan att hota eller slå barnen.
Jag tycker att du först ska ta kontakt med skolkuratorn och rådfråga henne. Hen kan också hjälpa dig med att ta kontakt med socialtjänsten om hen tycker att det behövs.
En annan möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. De kan också stötta dig och du kan diskutera med dem vad som är bäst för dig att göra.
Dessutom kan du gå in på Barnens rätt i samhället på nätet. Det är en organisation som hjälper barn med olika problem. Där kan du chatta med en kurator eller så kan du också ringa dit på telefonnummer 116 111 och berätta om din situation. Du behöver inte ens säga ditt namn om du inte vill.
Du gör rätt i att du vill ändra på relationen med din mamma för att uppnå en förändring.
Följ mina förslag!