Känner ingen livslust
Hej, jag är en tjej på 12 år. Jag har panikattacker väldigt ofta, skadar mig själv, "svälter" mig och tror jag har en depression. Allt är verkligen skit, jag orkar inte mer och känner ingen livslust. Jag har börjat planera mitt självmord och skrivit avskedsbrev. Alla säger att det bara är att kämpa vidare, men jag orkar verkligen inte det. Vad ska jag göra? Min mamma vet

BUP svarar:
Hej!
Ja, så himla tungt du verkar ha det. Så här ska det inte vara, tänkte jag när jag läste ditt brev.
Jag tror dig, när du säger att alla bara säger att man ska kämpa vidare! Men ibland behöver man själv få säga - att nu går det inte längre! Jag orkar inte mer!
Du ska absolut inte ta livet av dig - du behöver få hjälp!
Det är bra att din mamma känner till att du mår dåligt. Jag funderar på om din mamma också vet att du har tankar på att ta självmord? Och att du skrivit på ett avskedsbrev?
Om hon inte vet det, så är det viktigt att du försöker få fram det till henne. Ofta är det en allvarlig signal på att man behöver få hjälp snabbt när man hamnat i sådana tankar och känslor.
Och om din mamma vet, tänker jag att hon kan hjälpa dig att kontakta BUP?
Du kan också gå till en lärare i skolan. Eller till din skolsköterska eller skolkurator. Säg det som du skriver i det här brevet.
Då kommer de se till att du får kontakt med vården eller hjälp på annat sätt. Du ska ringa 112 om du inte vet vad du ska göra och får planer på att göra dig illa.
Jag vet inte om det känns som någon tröst, men du ska veta att du är inte alls ensam om att må så här dåligt. Det är inte heller ens fel att man mår dåligt.
Och man ska inte skämmas över det på något sätt - även om det kan kännas så.
Det finns verkligen bra behandling för de problem som du berättar om. Det finns bra hjälp både för att komma ur depressioner och vid olika former av ångest och självskada.
Du behöver inte höra fler gånger nu att du bara ska kämpa vidare. Men jag vill att du ska vara stark och kämpa för dig själv just nu.
Och din rätt att få hjälp!