Vill aldrig komma hem efter skolan
Hej, jag är en tjej på 14 år. Jag vet inte exakt hur jag ska börja. Jag har något som tynger mig hela tiden. Som om något sitter i bröstet på mig. Varje gång jag försöker vara glad hindrar den mig. Varje gång jag pratar med någon vill den få mig att gråta. Jag känner mig inte tillräckligt fin. Alla får komplimanger av deras utseende som jag aldrig får. Skolan gör det häller inte bättre för mig. Jag får stress av skolan och alla i min klass. Jag har tappat aptiten, trött och utmattad hela tiden. Det känns som om jag bara bär på mig problem och sprider det till andra. Mina föräldrar klagar hela tiden på att jag inte hjälper till hemma som en kvinna ska göra och att jag inte gör mina läxor ( även fast jag går till läxhjälp 3 dagar i veckan och hyr lokal till att plugga på söndagar ). Jag känner mig sämre behandlad än alla andra i min familj. Det är som om jag inte finns där. Mina föräldrar verkar inte bry sig om min psykiska hälsa. Jag vill aldrig komma hem efter skolan. När alla andra vill hem hittar jag alltid på sätt att få oss att vara ute längre. Jag vill inte gå hem. Jag orkar inte med allt klagande hemma. De förstår mig inte och lyssnar inte. Skolan ger mig bara stress och jag orkar inte. Jag har ingen kompis jag kan prata om mina känslor med. Jag söker bekräftelse från sociala medier då jag hoppas att det blir en utväg. Vad ska jag göra? 😭
Anonym invandrare

BUP svarar:
Hej!
Det är jättesvårt när man saknar ett hem som är en riktigt trygg plats där man kan slappna av och helt enkelt må bra av att var hemma. Om det inte är så blir allt annat som kanske är vanliga problem ännu svårare att hantera och man upplever mer stress.
Oftast hänger det ihop med att man inte har någon bra relation med sina föräldrar. Det är tydligt att det gäller också dig.
Det finns många delar i ditt liv just nu som leder till att du känner dig utmattad, ledsen, stressad och ett tryck i bröstet. Jag tycker att du i alla högsta grad behöver få hjälp. Jag tycker att du i första hand ska få en samtalskontakt på ungdomsmottagningen.
Där kan ni gå igenom just de olika delarna som får dig att må dåligt.
Alltså i tur och ordning:
Hur kan du tala med dina föräldrar och förklara för dem vad som gör dig ledsen hemma? Det är möjligt att du och din behandlare kommer fram till att ni som familj behöver få samtal på socialtjänstens familjeavdelning. Där kan man faktiskt få rådgivning och barnen i familjen kan få stöd att förändra relationerna med föräldrarna.
Behandlaren på ungdomsmottagningen kan hjälpa dig att komma dit efter att ni har diskuterat denna möjlighet. Men om det inte funkar är det ändå viktigt att du för din egen del möter förståelse och få råd och stöd på ungdomsmottagningen.
Det andra temat kan vara hur du kan hantera skolstressen. Det är många ungdomar som känner sig stressade av plugget. Med vissa tekniker kan man också minska stressen. På ungdomsmottagningen kan ni gå genom dessa stressmoment och hitta olika tekniker som minskar din stressupplevelse.
Ett tredje tema som ni också behöver tala mer om är din självuppfattning, det vill säga att du inte känner dig "tillräckligt fin". Det händer ofta att tonåringar nedvärderar sig själva och speciellt sitt utseende.
Jag tror inte att jag kan eller vill ge dig några försäkringar om att de flesta av oss har ett lagom OK utseende och att det räcker.
Dina tankar kring denna känsliga fråga ska du ta upp och ni kommer att se vilka "tankefel" du hamnar i när du går runt med en negativ självbild.
Du säger att du inte har några vänner att tala om dina känslor med. Ja, ibland kan det blir lite glest med kompisar. Det är också ett tema som du ska ta upp och det gör att en samtalskontakt, som jag föreslår, är ännu viktigare.
Det säger jag också för att det kan vara en tveksam väg att söka bekräftelse på sociala medier. Jag tror att du själv vet ganska mycket om vilka faror det finns i att man inte vet vem som döljer sig bakom en adress på nätet.
Du har kanske också hört skräckhistorier om hur unga tjejer och killar hamnat i knipa efter att de har lämnat ut för mycket om sig själva på nätet - just för att få bekräftelser. Var försiktig alltså!
Jag kan i alla fall rekommendera nätsidor som är säkra och där du kan få stöd och bekräftelse.
Gå in till exempel på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se och chatta där.
Du kan få bra stöd på båda ställen.