Svårare än normalt med att kontrollera min ilska
Jag har adhd och odd och det har blivit värre senaste tiden (7-10månader) att jag har haft svårare än normalt med att kontrollera min ilska. Jag äter elvanse och den funkar som den alltid har gjort och har tagit elvanse i snart 3 år tror jag, men jag vet inte varför jag har blivit värre för har aldrig varit såhär förut , son jag kan lika gärna börja skrika på min klasskompis bara för att den inte tillexempel gav mig den pennan jag bad om. Och många runtom mig har sagt att jag också har blivit värre och att jag kanske är deperimerad men jag känner inte av att ja skulle vara det
Adhdodd

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du har det jobbigt när du hamnar i att brusa upp ofta. Det är vanligt att man efteråt känner att det blir ännu jobbigare på olika sätt. Så det är bra att du hörde av dig till oss.
Du verkar ha funderat en hel del över vad din ilska kan hänga ihop med. Stämmer det?
Ja, många gånger kan det ju också kännas svårt att förstå hur ens reaktioner kan hänga ihop med olika saker.
Du nämner att du tar en medicin. Stämmer det att du kan ha funderat över om medicinen på något vis kan ha påverkat dig?
Det kan vara en viktig sak att ta reda på mer om. Du skulle kunna ta upp och fråga din läkare om det.
Jag funderade också på om det finns andra saker i livet som kan påverka att du kan känna dig mer lättirriterad eller får humörsvängningar.
Nu vet jag så klart inte hur du upplever att du har det i din vardag.
Men jag tänker på saker som hur du trivs med skolan. Hur du känner att du har det i kontakten med kompisar. Om du tycker att du har det stöd du behöver hemma. Eller om det finns olika problem som familjer kan ha.
Det kan också påverka ens humör.
Om det är så att du tycker att det finns olika saker som tynger dig. Eller om du känner att det här med ilskan fortsätter att kännas jobbigt. Då tror jag du skulle kunna vara hjälpt av att få gå och prata med någon.
En del unga börjar med att vända sig till sin skolkurator för samtalskontakt.
Ett annat alternativ är att fråga den mottagning som håller i din medicin, om du kan få hjälp därifrån med en samtalskontakt.
Du kan också på egen hand söka en samtalskontakt via ungdomsmottagningen.
Ta hand om dig!