Försöker svälta mig själv
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Dom senaste månaderna har jag börjat försöka svälta mig själv och spytt det jag ätit ibland. Men tränar inte och går inte ner i vikt utan är kvar på ungefär samma vikt. Har ett normalt BMI och är i överkant av det. Men då jag inte går ner i vikt är det ingen som märker det och när jag senast var inlagd på bup för självmordsförsök (4 veckor sedan) så sa jag att jag behövde hjälp för är det men då skämtade dom bara bort det och jag tror det var för att jag inte är underviktig. Min mamma och storasyster bryr sig men när jag inte äter så skäller dom på mig vilket ger mig mer skuldkänslor och jag svälter mig ännu mer. Jag har verkligen börjat ge upp då mina två vänner är smala och jag alltid är den tjocka kompisen enligt mig själv. Jag kan inte längre le på foton längre då jag måste fokusera på hur jag ser ut. Min psykolog bryr sig inte om det bara för att dom fokuserar bara på min utredning om Aspergers och skyller allt på den.
är orolig att jag kommer skada mig själv då jag inte står ut med mig själv längre.
Mikael

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som det finns en del missförstånd att reda ut mellan dig och din psykolog och även runt bemötandet på BUP då du blev inlagd för ditt självmordförsök.
Ett första steg att berätta vad du är missnöjd med eller hur du har förstått alla turer. Ta hjälp av dina föräldrar och samla mod och fråga din psykolog varför hen tycker att utredningen är viktigare att lägga fokus på just nu.
Det kanske inte ändrar saken men då har du gjort något bra och viktigt. Berättat vad du tycker. Det är ju bra om dina föräldrar hjälper dig att ta upp det du vill få fram om det är svårt att göra det själv.
Din avslutande mening i ditt brev är viktigt att din psykolog får höra: den som handlar om din oro för att skada dig och att du inte står ut.
Det du vill ha hjälp med (om jag förstår dig rätt) handlar om din upptagenhet av ditt utseende och din vikt. Att du behöver få hjälp att bryta ett beteende runt att du försöker svälta dig och ibland spyr upp det du just ätit. Det är också viktigt att din familj får råd om hur dom kan stötta dig istället för att ge dig en utskällning, så du mår ännu sämre.
Om vi tänker positivt kan det bli som du vill eller hur?
Det viktigaste är att du berättar hur du tänker och känner.