Vill ha ett roligare liv utan utbrott
Jag blir så arg i bland att jag slår på saker, slänger sönder saker och skriker. Kan bli jättearg av misslyckanden så jag gråter. Jag gillar inte skolan och tycker inte jag har något roligt liv. Jag spelar spel och tränar boxning i bland. Umgås nästan aldrig med kompisar. Vill göra något med mina föräldrar, men alla deras förslag är tråkiga och jag har inga bra förslag. Hur kan jag få ett roligare liv utan dessa utbrott? Och vem kan hjälpa mig?
D.K KRA

BUP svarar:
Hej!
Jag börjar med att säga att jag är imponerad av vilken sund och mogen insikt du har om ditt problem. För det är verkligen ett problem när man så lätt blir arg som du säger. När man kanske egentligen är ledsen för att saker och ting inte går som man vill. Att det kommer motgångar men istället för att säga och visa hur ledsen man är känner man bara ilska och får utbrott.
Vet du, jag tycker inte alls att det är fel att du också kan gråta vid motgångar. Bättre än att slå sönder saker.
Men det är uppenbart att du har jättestarka känslor. Vi människor är olika också på det sättet - vissa av oss är lugnare typer, andra kan reagera mycket starkt. Du verkar tillhöra denna sistnämnda kategorin. Det ligger antagligen i ditt temperament.
Men därför är det ännu viktigare att du lär dig att ta det lite lugnare när det händer saker som går mot din avsikt, vilja och planering.
Och inte minst att du och dina föräldrar får hjälp med att reda ut vad som kan bidra till att du har sådana kraftiga känslomässiga reaktioner, oavsett om det leder till gråt eller ilska.
Du skriver att du gärna vill göra saker med dina föräldrar, men tycker att deras förslag är tråkiga. Så kan det vara. Men det betyder för mig att dina föräldrar ser och vet att du har vissa problem med ditt temperament som kanske också försvårar för dig att umgås med kompisar.
Därför tycker jag att du ska ta upp med dina föräldrar att du vill få hjälp för att  kunna kontrollera dina känslor och ni ska ta kontakt med BUP.
Ni kan hitta adress till den BUP- mottagning du tillhör utifrån din bostadsort på vår hemsida.
På BUP kan man  reda ut vad dina utbrott hänger ihop med och både du och dina föräldrar kan få vägledning, råd och tips om olika sätt att hantera dina starka känslor  - inte minst din ilska.
Det är min första rekommendation. Men om det inte går och dina föräldrar inte vill ta kontakt med BUP, kan du på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen och ta hjälp därifrån för att nå ditt mål: ett roligare liv utan utbrott.