Kommer min depression att påverka min utredning?
Hej Bup,jag fyller snart 16 och har haft djup depression sen ett år tilllbaka.Det har blivit bättre jag har inte självmordstankar längre och sånna saker.Nu håller jag på med en adhd/autism utredning och undra ifall min depression kommer att påverka det.Mina föräldrar har fyllt i alla frågorna och vi har fått en tid för deras resultat.Men är rädd att dem inte vill fortsätta med utredningen eftersom jag fortfarande är lite deprimerad.Jag har väntat skit länge för att få svar på ifall det är något med mig jag har alltid känt som att jag inte är som dom andra på vissa sätt.Och har hört att vissa symtomer från depressionen också är snarlika som på adhd.Vet att det jag skrivit är all over the place förlåt.
confusedGirl

BUP svarar:
Hej!
Så skönt att du börjar må bättre och känner att depressionen minskat.
Du funderar på om din depression kan vara ett hinder till att göra en utredning för att ta reda på om du kan ha ADHD eller autism.
Det är vanligt att man kan ha olika problem med nedstämdhet eller till exempel ångest, samtidigt som man ska genomföra en utredning med frågan ADHD och/eller autism.
Så jag har svårt att se att det skulle vara ett hinder till att göra utredningen.
Du har rätt i att vissa symtom som kan finnas vid depressionen också kan likna en del svårigheter som vid ADHD. Och kanske delvis, kan likna en del svårigheter som kan finnas vid autism.
Därför brukar man ofta få svara på olika frågor om hur man mår. Sedan brukar man även ta reda på mer om hur olika saker fungerat sedan man var liten och fram till nutid. Man brukar även få göra olika tester hos psykologen.
Allt det här gör att man kan förstå mer om hur olika svårigheter kan ha sett ut både när du var yngre och i nutid.
Det är alltid bra att ta upp sina funderingar, eller oro man kan få i samband med en utredning. Det går bra att ta upp det direkt med sina behandlare.
Så prata gärna med din psykolog eller kurator. De kommer att hjälpa till och förklara vidare. Jag tycker inte du ska behöva gå runt och ha oro för det här.
Lycka till!