Är stressad och förrvirrad
Hej jag är en 13 år gammal tjej som är förrvirrad med mina känslor. Låt mig börja om något för ca 3-4 år sedan, jag var utfryst i skolan och mådde extremt dåligt då det även kom till det att jag nästan begick självmord men kunde bara inte när jag tänkte på hur förkrossade min familj skulle ha varit.
Nu så har jag börjat må dåligt igen och har tappat motivationen för det jag brukade älska och stressar över allt och får panik av nya människor elr större grupper men har ingen ork att göra något åt det , det är som att jag är rädd för att misslyckas men har ingen ork att fortsätta, i början kunde jag inte sova utan bara låg och stirrade upp i taket medans nu så kan jag typ bara sova men är ändå trött hela tiden. Jag har även ofta självmordstankar och skyller allt dåligt som händer på mig som att jag inte duger. Som grädde på moset så ska jag få flash backs till minnen som jag vill glömma hela tiden och återuppleva all smärta igen (att mina knän hoppar ur led som har hänt ca 20 gånger) . Jag har även börjat skära (inget allvarligt).
Jag har sagt detta till två vuxna som jag litar extremt mycket på och som hjälper mig, men jag kommer aldrig berätta detta för mina föräldrar (litar inte på dem tillräckligt). Vet inte vad jag ska göra snälla hjälp.

BUP svarar:
Hej!
Bra att du berättat hur du mår för två vuxna som du litar på och att du känner att de hjälper dig. Bra och modigt gjort!
Våra råd till dom som skriver till oss är alltid att dela med sig hur man mår och hur man har det med någon vuxen. Naturligtvis är det bra om förtroendet finns och det känns möjligt att prata med sina föräldrar, men ibland kan det kännas som ett stort hinder.
Hur din relation ser ut med dina föräldrar och vad som gjort att du inte litar på dom tillräckligt mycket, kan jag ju inte veta. Men är det möjligt att ge detta en chans?
Det finns ju en möjlighet att deras bemötande och reaktioner blir bra och du känner att det går att lita lite mer på dom igen.
Du skriver att du är förvirrad och har svårt att ta hand om alla dina känslor. Du skulle behöva hjälp att sortera dessa och känna att det du känner är naturligt och rätt.
Att få samtala med någon som vill lyssna på det du vill berätta och kanske bearbeta dina upplevelser av att vara utfryst i skolan.
När du anklagar dig själv, känner att allt är ditt fel, behöver du få uppskattning för den du är och få beröm för det du gör.
Att känna att man saknar ork och motivation, att sova för mycket eller bara ligga och stirra i taket och vara passiv är vanliga reaktioner när man inte mår bra. Det går inte att vila bort den sortens trötthet och rådet är att göra tvärtom. Att vara aktiv och inte dra sig undan på sitt rum för mycket och att söka hjälp.
Finns det någon skolkurator i din skola? Är det möjligt att träffa hen. Det vore ett bra alternativ.
Om det passar bra och du gillar att chatta skulle du kunna ta kontakt med Bris . De är vana att samtala och chatta med barn och ungdomar och kan säkert peppa dig att ta emot mer hjälp.
Att du inte vill att dina knän ska hoppa ur led igen förstår jag. Det låter som en läskig sak att vara med om. Går det att förhindra på något sätt med att träna upp styrkan?
Frågor runt detta skulle du kunna prata med någon om som är kunnig på området. Någon läkare. Du kanske får bra information som gör dig lugnare. Problemet kanske minskar när du växt färdigt.
Kolla upp detta så du inte oroar dig i onödan.
Bra att du skrev till oss och lycka till!