Känns som det inte hjälper att bara prata
Hej bup! Jag är en 12 årig tjej som i ca 1 år har haft en slags depprision å ångest, några ångestattacker å självskadebeteende. Min föräldrsr skiljde sig men har nu hittat tillbaka till varandra och det var så allt började men jag har känt hela livet att nåt inte är som det ska ! Just nu går jag hos psykolog på bryggan och pratar men jag tror jag behöver mer hjälp , ja kan inte riktigt förklara vad ja menar men det känns som att de inte hjälper med bara att prata men jag vågar av nån anledning inte säga det till mins föräldrar och detta ger mej mer stress och ångest! Vad ska ja göra?
En ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Jag tror att många kan känna på liknande sätt. Att man börjat gå till en psykolog och ha samtal, men kanske blir osäker kring ifall det kommer att hjälpa.
Du ska inte alls behöva känna dig dum eller ha ångest över det här, för det är som sagt ganska vanligt.
Så det är bra att du skriver till oss för att få råd över vad du kan göra i det här läget.
Att man känner att man trivs med samtalskontakten brukar ofta vara viktigt för att samtalen ska kännas bra. Det finns inget rätt eller fel sätt att känna på. Det är helt enkelt bara olika vem man trivs med.
Hur många gånger man har gått i samtal kan också ha ganska stor betydelse för att man lättare ska kunna avgöra om samtalen kommer kunna vara till hjälp.
Hur ser det ut för dig, är det ganska nyligen som du började med samtalen?
Det är mycket vanligt att man behöver ge samtalen lite tid.
Jag förstår att en sådan här sak kan kännas jobbig att säga till sina föräldrar. Att det kan kännas svårt att förklara vad man menar i alla lägen.
Men det kan kanske förhoppningsvis hjälpa dig lite, att känna till att det är så vanligt och inget som man ska be om ursäkt för.
Om du vill, skulle du kunna visa ditt brev till oss för dina föräldrar. Om du tycker att det är lättare än att säga det.
Det kunde också vara bra om dina föräldrar hjälper dig att ta upp de här funderingarna direkt med psykologen.
Jag tror att din psykolog skulle reagera med att säga något i stil med:  "det här var bra att du tog upp". Och så kommer psykologen prata mer med dig och dina föräldrar om det.
Ge inte upp!