Svårt att prata ansikte mot ansikte
Hej!
Jag har ett självskadebeteende. Jag vill bli fri från det och har berättat för min skolkurator. Hon tycker att jag ska berätta för mina föräldrar men kan inte.
Jag vill även kunna visa dom utan att skämmas men mina släktingar tycker att självskadebeteende är helt onödigt, dom tycker att man är en "idiot" om man gör det.
Jag hade råkat riva mig och det blev de där vita på armen som det blir när man river sig och en släkting trodde att jag skadat mig med flit och började sedan snacka skit om folk som skadar sig. Det var efter att jag börjat igen för andra gången.
Jag har även väldigt svårt att prata ansikte till ansikte om mitt självskadebeteende vilket är en av anledningarna till att jag inte pratat mer med kuratorn.
Jag vet inte vad jag gjorde sist för att bli fri, jag tror att jag bara slutade. Men det är grovare nu. Jag har någon kompis som vet och försöker hjälpa mig men hon har även sagt att hon ska berätta något som jag sagt till henne i förtroende om jag gör de igen. Jag tror även att hon menar det. Och hon är en bra vän, hon är ingen "giftig" vän utan mina andra vänner tycker att hon är bra för mig.
Jag vet inte vad jag ska göra.
A

BUP svarar:
Hej
Mitt råd till dem som skriver till oss är att samtala med någon vuxen om hur man mår och hur man har det. Vi tror på att dela problemen med någon annan.
När man har tagit detta steg får man tillsammans komma fram till vilken hjälp som är bäst. Vilka som ska kontaktas.
Att berätta för sina kamrater är ju vanligt, men det kan bli för mycket ansvar som läggs på deras axlar så det är inte den bästa vägen att gå. Att bryta ett självskadebeteende brukar vara svårt att klara på egen hand, men du vet att det går.
Det är bra med något form av stöd om det är från sin familj eller från någon annan kanske inte spelar någon roll - bara att det finns.
Jag tänkte i mitt svar till dig fokusera på vilken hjälp det finns på nätet utifrån att du har svårt att sitta ner och samtala med din kurator och redan tagit det viktigaste steget att berätta om ditt självskadebeteende för någon.
Du kommer inte ihåg vad du gjorde för att sluta självskada förra gången. Det viktigaste är att du vet att det går att sluta. Att det är möjligt att göra detta igen, fast du tycker problemen är värre nu. Så känn att det finns hopp.
Jag bifogar några länkar som är bra.
Tjejzonen är en bra verksamhet som riktar sig till tjejer i din ålder. Där finns bra stöd att få.
Shedo är mer specifik runt ätstörning och självskadebeteende.
Tilia har en chatt som jag gillar. Kolla upp den.
Nu ska jag inte försöka övertala dig att återigen sätta dig ner i ett samtal med din kurator, men jag vill ändå säga att det brukar ta tid och lära känna den man samtalar med och att det kan kännas lättare efter några samtal.
Avslutningsvis är det super bra att du är motiverad att ta emot hjälp och att det finns hjälp att få på nätet, istället för face to face.