Hatar mig själv och min kropp
Hej, jag är en tjej på 14 år och jag hatar nig själv och min kropp. Jag kollar mig själv inspeglen varje dag men jag vill helst bara kolla bort sekunden jag ser mig själv. Jag väger ungefär 60-65 kg och är XXX lång. Men jag hatar verkligen min kropp. När jag har ätit vill jag helt bara spy upp allt eller springa och röra på mig så jag förlorar vikten igen. Vet ej hur jag ska få detta att sluta.
Jag har extrem prestationsångest. Jag vill att allt mitt skoljobb ska vara perfect. Jag vet intre riktigt vad jag kan göra för att ändra detta. Jag blir så himla nervös inför bla prov och skolan i allmänhet att jag knappt vpgar gå upp på morgona. Jag har självmordstankar och får en slags kli att skära mig själv ibland (jag har inte gjort det än) men det könns som att det gör all mental smärta mindre om jag bara skulle göra det. Ibland ”slår” jag mig själv istället, det brukar vara en tillfällig lösning. Det känns som om en enklare utvög är att bara döda mig själv. Jag har tappat liften för ganska mycket nu för tiden, jag tror att det blrjade i augusti.mJag har mått  dåligt förra året också, fast då var det lite mindre, nu kan jag inte trycka bort tankarna längre.
Jag har fårr extremt svprt att såva jämfört med tidigare och jag vpgar inte såva utan att jag har något att lyssna på. Jag brukar sötta i gång en serie i bakrunden som jag kan lyssna på så jag slipper tönka. Jag e rädd för vad som kommer komma i mina tankar då.
Jag är rädd att mina föreldrar eller andra jag vönder mig till för att få hjälp blir arga eller tycker att mina ”problem” är små och att jag blor utskrattad eller något.
Tacksam för svar,
M

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver och undrar hur du ska göra för att må bättre. Det låter som du skulle vilja prata om det men att du blir osäker på om andra kommer att tycka dina problem är för små eller oviktiga. Du har kanske skäl för din rädsla? Eller kanske har du inte berättat tidigare hur du egentligen mår så du har ingen erfarenhet av hur de kommer att reagera? Det är också vanligt att man döljer sina problem och då blir föräldrar och andra ofta lite undrande eftersom de tror man mår bra. Det stämmer inte med deras egen bild. Men jag tror också att det är ganska vanligt att bagatellisera andras problem. Ofta gör man det för att uppmuntra och hjälpa men det har ofta motsatt effekt. Det upplevs ofta som att den andre inte förstår eller vill lyssna. Så jag menar-det kan vara svårigheter att berätta och prata med andra om hur man mår och få dem att lyssna. Det gäller också föräldrar.
Men mitt råd är att inte ge upp innan de förstår. Kanske är det bra att förbereda dem. Säga att du vill prata om något viktigt om dig själv. Ibland är det bra att skriva som du gör till oss. Varför inte visa ditt brev och kanske vårt svar? Du beskriver väldigt bra hur du har det.
Du tar upp tre allvarliga problem så jag tycker verkligen att du behöver prata med någon.
Du hatar din kropp och dig själv. Det är bra att du fortsätter att äta normalt för om du börjar ”banta” är det lätt att du får större problem. Men du behöver någon att prata med om din kropp och kanske förändra din kroppsuppfattning –  att börja tycka om dig själv och din kropp oavsett vad du väger.
Du nämner också extrem prestationsångest, skolrädsla och sömnsvårigheter. De verkar höra ihop och det verkar som du behöver hjälp med att få ett lite mer avspänt förhållande till dina egna prestationer. Ibland kan lusten till perfektion vara prestationshindrande. Det låter nästan som det blivit så för dig?
Förutom dina föräldrar, vilka mer finns det att prata med? Skolsyster kan vara en bra person att gå till och berätta om din kroppsuppfattning. Hen träffar säkert många som har liknade problem. Jag tänker att skolkurator också kan vara en bra person att gå till både när det gäller prestationsproblem och kroppsuppfattning. Du skulle också kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor eller chatta anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!