Känner mig märklig på något sätt
Hej jag har väldigt svårt för att prata med någon eller skaffa vänner.jag vet verkligen inte varför men jag känner mig bara så märklig på något sätt.jag Brukar få panik attacker ganska ofta och då blir jag så frustrerad att jag på något sätt försöker skada mig själv t.e.x dunka huvudet i vägen. Jag vet att det låter sjukt. Jag har problem med att koncentrera mig och att sitta still längre stunder. Jag har byt skola och flyttat väldigt mycket (ca 7 gånger) men det kanske inte har något med saken att göra. Ibland tänker jag om det ens värt att leva med det här
Hejhej

BUP svarar:
Hej!
Du får panikattacker och blir då så frustrerad att du försöker skada dig själv. Du förstår inte varför det blir så här och tycker det är sjukt.
Men om du förstår mer om varför det blir så är kommer det inte att kännas sjukt.
Varför känner du panik tro? Du skriver inte så mycket om hur du har det omkring dig. Men du berättar att du har svårt att prata med andra och svårt att skaffa vänner. Du har också flyttat och bytt skola väldigt många gånger. Det är förstås en påfrestning för vem som helst att tvingas bryta upp från kamrater, skola och allt man är van vid som är ens trygghet. Och sedan att försöka finna sig tillrätta igen med allt som är nytt. Det kan säkert vara en orsak till att du har svårt att skaffa nya vänner och till att du får panikkänslor.
Det kan också finnas andra orsaker. Det finns alltid orsaker till vad man känner fastän det ibland kan vara svårt att se det själv. Det är viktigt att förstå mer om vad dina panikkänslor hör ihop med. Då kan man göra något åt dem så att du mår bättre.
Du ska tala med någon om hur du mår. Vet dina föräldrar om hur du känner dig? De kan kanske ge dig stöd om de får veta?
Det kan vara bra att också tala med någon professionell vuxen, som skolkurator.
Försök! Du behöver inte vara rädd att det är något konstigt. Men det går att få bra hjälp så att du mår bättre!