Tappat orken och lusten
Hej, jag är en tjej på 13 år. För ungefär 2 år sedan började jag må dåligt, väldigt dåligt. Jag tappat orken och lusten till inprencip allt. Nu för ca 2 månader sedan hände något, jag började må sämre och sämre. Ja börja äta mindre och mindre. Jag har gått ner många kilon på bara 2 månader men allt jag ser är fett. Jag känner mig äcklig och tjock, även fast jag nog inte är det. Många vänner har kommenterat hur smal jag har blivit, även min farmor. Jag äter max 1 gång om dagen vilket då är middag. Vilket gör att jag inte orkar med skolan.
Jag har även jätte svårt för att somna och när jag väl gör det har jag lyckats gråta mig till sömns. Skolan tar all min ork, den tar helt enkelt kol på mig. Jag orkar inte med att behöva gå in på skoltoaletterna varje dag för att ångesten tar över. Jag orkar inte trycka upp fingrarna i halsen för att spy, bara för att slippa skolan. Det värsta är att ingen ser hur dåligt jag mår. Jag har berättar lite om hur jag mår för mina 3 närmsta vänner och även för min mamma i somras. Men det har hon nog glömt bort.
Jag vill bara ha hjälp. Jag vill inte må såhär längre. Då orkar jag inte leva mer. Men hur ska jag kunna berätta för mina föräldrar? Jag vill heller inte gå och prata med skolkuratorn eller någon i min närhet. Det känns även som att om jag skulle berätta för mina föräldrar om hur jag mår så skulle dom inte ta det på allvar. Dom skulle inte tro att jag har någon ätstörning eller någon ångest. Dom skulle tvinga tillbaka mig till skolan och tvingat mig att äta. Men det går inte, jag kan inte äta. Då får jag ännu mer ångest och skolan är det sista stället jag skulle gå till frivilligt. Allt känns bara så hopplöst. Allt jag vill är ju att må bra...
Jag vet bara inte vad jag ska göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har det verkligen besvärligt och vill ha hjälp. Du vill inte må så dåligt som du gör längre. Samtidigt verkar du vara rädd att berätta om hur dåligt du mår och om din ätstörning för du tror dina föräldrar skulle tvinga dig tillbaka till skolan och tvinga dig att äta vilket du inte vill. Du vill verkligen att någon ska förstå och se hur dåligt du mår samtidigt som du är rädd för konsekvenserna.
Kanske du inte riktigt förstår eller kan föreställa dig hur du kan må bra och äta normalt? Det kan vara en skrämmande tanke att börja äta normalt igen och kanske gå upp i vikt eftersom du förknippar det med känslor att känna dig tjock och äcklig. Men att äta normalt behöver inte förknippas med att vara negativ till sin egen kropp. Kommer du ihåg? Det fanns en tid när du inte tänkte på mat hela tiden!
Du skriver att något hände för två månader sedan vilket gjorde att du mådde allt sämre och att det var då som du började äta allt mindre. Ibland är det så en ätstörning börjar. Man börjar äta mindre, går ner i vikt och känner sig mer nöjd med sig själv. Problemet blir lätt, som du beskriver, att man inte kan sluta och att man mår allt sämre istället för bättre. Vad var det som satte igång det hela? Vad var det som hände som fick dig att må dåligt? Och skolan låter fortfarande som ett problem? Vem ska du prata med? Kanske kan du chatta anonymt på Ätstörningszonen och få bra hjälp.
Det låter ändå som att du skulle kunna prata med dina föräldrar om du tror de kommer att förstå hur allvarligt det är. Hur svårt det är att ha de problem du beskriver? Du tänker att de skulle tvinga dig tillbaka till skolan och tvinga dig att äta. Men som du själv säger – det går inte. Det är ju bara du som kan äta och äta så du inte får allvarliga problem med din hälsa.
Kanske behöver både du och dina föräldrar nu hjälp av utomstående som träffat många ungdomar med de problem du beskriver. Ungdomar med samma rädsla att äta och gå upp i vikt som du beskriver. Andra ungdomar som bara vill må bra och inte vet hur de ska göra.
Lycka till!