Skolan är sjukt svår för mig
Hej, jag vet inte om jag är deprimerad eller något men mår väldigt dåligt. Jag har inga vänner. Skolan är sjukt svår för mig jag kan varken fokusera ibland och förstå, t.ex om jag får en uppgift i skolan som man ska svara på så förstår jag knappt frågan hur jag än försöker medan alla förstår. Jag har F-varningar i alla ämnen. Alla ämnen är svåra för mig e så pass trög att jag inte fattar något vet inte vad jag ska göra längre. Sen så har jag aggression problem också, hade socialfobi, ätstörningar innan med inte nu längre bara lite. Har dålig självkänsla tror jag. Jag har sömnproblem. Jag är rastlös och har lite ätstörningar sen innan, hatar verkligen min kropp ibland känns det som att jag är 10x större än vad jag egentligen är. Har inga vänner ingen vill vara med mig i skolan alla bara ignorerar mig, de flesta säger att jag är tyst som aldrig pratar, det kan jag förstå men jag är inte blyg eller nåt jag har bara inget att prata om vet inte vad jag ska säga. Jag försöker plugga hemma men det funkar inte jag tråkar direkt eftersom det är så ointressant så tröttnar jag och ger upp. Vill så gärna kunna plugga men jag kan inte det e jätte tråkigt kan verkligen inte plugga tror att det är för att jag inte förstår uppgifterna hade det varit lätt hade det nog funkat. Många lärare tycker att jag ser deprimerad ut. vet inte vad jag ska göra längre.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Får du någon hjälp med det som är svårt i skolan? Och vet du vad det är som gör att det blir svårt? Har du svårt att koncentrera dig så att du inte hör på eller är det något annat? Eftersom du, som du säger har svårt i alla ämnen kanske det är just att du har svårt att vara uppmärksam. När man har svårt att vara uppmärksam blir det ju svårt att förstå. Och då får man lätt dålig självkänsla. Man kan tycka att man är dum fastän man inte alls är det.
För att skolan ska kunna ge dig ett bra stöd behöver man först veta mer om vad det är som försvårar för dig i skolan. Har du och dina föräldrar talat med skolan om det? Skolan kan skicka en remiss till BUMM eller till BUP för en utredning. Sedan när man vet mer, kan skolan ge dig bättre stöd och du kan också själv förstå dina svårigheter bättre.
Att ha svårt att sova och att för lätt kunna bli arg kan ofta också höra ihop med att man har svårt att fokusera.
Det vore också bra för dig att få prata med någon om hur du har det med kamraterna i skolan så att man kan försöka göra det bättre. Skolkurator kan vara en bra person att tala med om alla de saker som du tar upp. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Tala med dina föräldrar och skolkurator eller ungdomsmottagningen!