Mår inte bra hemma
Jag är 13 år och mår verkligen inte bra psykiskt jag vill flytta till en fosterfamilj eller liknande för att rensa tankarna! Men min mamma vill att vi ska försöka lösa problemen hemma först igen men vi har försökt hur många gånger som helst men det har aldrig funkat!! Jag orkar inte vara kvar längre hur ska jag göra jag älskar ju min familj men jag mår inte bra här hemma
T

BUP svarar:
Hej T!
Det är verkligen tråkigt att du inte mår bra hemma. Jag vet inte vilka problem ni har i familjen, vad det är som gör att du bara skulle vilja flytta hemifrån. Men det är klart att du har det jobbigt om du vill fly från ditt hem och din familj.
Å andra sidan skriver du själv att du älskar din familj. Jag förstår också av dina rader att du kan tala med din mamma och det är i sig jätteviktigt.  Hon ser också problemen men i motsatts till dig tycker hon att ni själva kan lösa dem. Du har däremot tappat din tro på det.
Jag kan tänka mig att både du och din mamma har rätt. Alltså din mamma har rätt i att problemen går att lösa och du har rätt i att era försök hittills inte gett resultat. Eftersom ni älskar varandra och ni vill att det ska fungera i familjen så kan ni behöva lite hjälp utifrån att lösa konflikterna.  Din mamma kan t. ex ringa till socialtjänstens familjeenhet, både för rådgivning och för att få familjesamtal. Sådana samtal brukar faktiskt ge precis det du önskar: ”att rensa tankarna”.
Det är mitt råd till er och till dig.  Gemensamma problem löser man bara gemensamt. Jag tror inte att du skulle trivas bättre hos någon annan. Du längtar ju efter ett bra familjeklimat och det kan ni bara skapa tillsammans.