Vill inte fortsätta att kämpa med livet
hej jag är en tjej som går andra året på gymnasiet och jag har ingen livs lust men vill ändå inte dö.. jag äter antidepressiva varje dag och har också attarax som jag kan ta om jag bryter ihop.. men jag vill ändå inte fortsätta kämpa med livet.. när jag försöker berätta för min mamma så säger hon att hon tycker att jag är glad nu för tiden och ja på dagarna är jag glad men på kvällar eller när jag är i mitt rum så kommer tankarna om att jag vill skada mig och att jag bara förstör för andra.. jag vet inte vad jag ska göra eller vem jag ska vända mig till..
viljoh

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Kan du inte försöka prata med din mamma igen? Om hon bara ser dig glad kan det vara svårt för henne att förstå att du inte är det. Kan du inte berätta om dina andra tankar?
Sedan tänker jag att du kanske kan ta kontakt med dem som skrivit ut dina mediciner igen och berätta hur du mår. Det är bra för dem att veta hur medicineringen fungerar. Kanske något behöver ändras? Kanske behöver du inte bara medicineras utan också ha någon att prata med om hur du mår?
Tankarna, att du förstör för andra, tror jag är en ganska vanlig tankegång hos deprimerade personer och jag tycker du ska se det som att den tankegången hör till depressionen. Att du är deprimerad gör att du betraktar välden på lite annorlunda sätt än när du är frisk och mår bra. Tanken, att du förstör för andra kanske hindrar dig från att visa hur du mår och att berätta? Kanske vill du dra dig tillbaka? Men det ska du inte göra! Försök vara aktiv och prata och visa  andra hur du mår. Du förstör inte någonting för andra.
Du skriver att de mörka tankarna kommer på kvällen när du är ensam. Kanske kan du försöka hitta på andra saker? Umgås, titta på en film, spela kort eller vad som helst som kan fånga ditt intresse.
Kanske kunde det vara bra att ha en chattkontakt när du känner dig dålig? Du kan pröva chatta på Tjejzonen.
Det kan ta lite tid men depressioner går över- tänk på det!
Lycka till!