Hur ska jag bli av med mitt godisberoende?
Hej BUP
Jag har länge funderat på att skriva till er men har inte vetat hur jag ska skriva eller vad. De kommer blir en väldigt flummig text men jag hoppas ni förstår mig ändå.
Jag tror att jag kan ha lite problem med mitt förhållande till mat och kropp. Jag är överviktig och har varit de hela livet men för ca 2 år sedan börja jag må riktigt dåligt för de. Bantade i ca 1 månad och gick ner 10 kg! Har aldrig varit så stolt över mig själv, men lika snart gick jag upp dem igen då jag gick tillbaka till mina gamla vanor. Efter de så slutade jag äta i skolan å jag åt sällan frukost också. Jag trodde jag skulle gå ner i vikt men i stället gick jag upp allt och mer då jag ersatte frukost/lunch med godis. Jag tror jag varit sockerberoende i typ 6 år, de går inte en dag utan att jag äter godis å mår jätte dåligt för detta.
Nu sen snart 1 år tillbaka har jag börjat väga mig varje dag å sover med en korsett typ. Men de hjälper inte, äter typ bara middag men godiset finns alltid där jag vet inte vad jag ska göra för att gå ner i vikt. Önskar jag kunde spy upp maten igen men de kan jag inte, de går bara inte!
Varje morgon och kväll står jag på vågen, har jag gått upp tröstäter jag å har jag gått ner äter jag av lycka. Hur ska jag bli av med mitt godisberoeende?  Kan inte gå till någon läkare å inte berätta för mamma å pappa. Måste lösa detta helt SJÄLV. Snälla hjälp mig.
Orolig

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver till oss och undrar hur du kan bli av med ditt godisberoende. Samtidigt att du inte kan gå till nån doktor eller berätta för dina föräldrar. Du säger att du måste lösa ditt bekymmer själv och vill nu ha hjälp med hur du skall klara dig utan hjälp. Tyvärr går nog den ekvationen inte riktigt ihop.
Om du verkligen vill få ordning på ditt ätande och ditt godisberoende behöver du nog trots allt vara beredd att ta emot hjälp. Du kanske skulle kunna börja med att prata med någon skolsyster om du går i skolan. Annars får du söka hjälp på din vårdcentral.
Där finns det personal som är vana vid de problem du beskriver att du har. Du kan gå in på vårdguiden för att se vart du kan söka hjälp för dina bekymmer. Du måste inte må som du mår och det finns hjälp för dig att få om du vågar ta nästa steg och prata med någon.
Lycka till!