Stora problem med tvångshandlingar
Hej jag är en tjej som nyligen fyllt 17 år.  Jag har stora problem med tvångshandlingar. Jag är livrädd för att hemska saker ska hända om jag inte gör vissa saker. Det kan vara att om jag inte går in på mitt rum utan att stänga dörren ett visst antal gånger så kommer något hemskt att hända. Tankarna kommer hela tiden och jag har haft problem med sånt här i över 1 års tid men nu har allt blivit värre och det kan ta upp till 1 timme efter att jag har duschat att komma i säng på grund av mina tvångshandlingar. Jag vet inte vad jag ska längre för det här gör så att jag mår sjukt dåligt men jag har inte berättat det för någon. Jag klarar knappt av det här längre. Snälla hjälp mig vad kan jag göra för att få det här att sluta? Och för att må bättre? Jag klarar inte av det här längre.
/ Elin
Elin

BUP svarar:
Hej!
Det här är en jobbig situation för dig. Det tar mycket kraft och tid och du är kanske rädd också. Det är bra att du skriver till oss.
Många med dig har sådana här svårigheter. Det är alls inte ovanligt och man behöver inte vara rädd. Och det finns bra hjälp att få.
Det du själv kan göra är att försöka gå emot tvånget så mycket som möjligt. När du går in i ditt rum och tänker att du måste stänga dörren ett visst antal gånger så gör allt du kan för att låta bli. För ju mer man gör som tvångstankarna säger, ju mer brukar tvånget kunna öka. När du klarar att inte lyda tvångstanken så märker du istället att det gick bra ändå. Det hände ingenting farligt fastän du inte gjorde som tanken sade.
Nu kan det här vara svårt att klara helt på egen hand. Du kan behöva hjälp av en psykolog som visar dig hur du ska ta steg för steg med att utmana tvångstankarna. Och som kan stödja dig i att inte ge upp när det kommer bakslag.
Men allra först måste du berätta om det för någon. Kan du berätta för dina föräldrar? De kan då få en chans att stödja dig.
På vårdcentralen finns något som kallas Första linjens barn och ungdomspsykiatri. Där finns psykologer som kan ge bra hjälp.
Du kan också kontakta BUP. På båda dessa ställen vill man troligen också ha kontakt med dina föräldrar. Det beror dels på att du inte är myndig men också på att dina föräldrar är viktiga i att ge dig stöd.
Om det är absolut omöjligt för dig att tala med dina föräldrar kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.
Men försök fastän du är rädd! Så här ska det inte behöva vara.