Är det fel på min hjärna?
Hej!
Jag är en tjej på 14 år. Jag har förstört mitt egna liv! Allt förändrades på höstlovet. Första dagen på höstlovet så hade jag svårt att somna. Jag vet inte vad det var. Jag kunde bara inte somna. Jag låg vaken hela natten. Andra dagen var det samma sak. Det bara fortsatte och fortsatte. Idag har det gått 3 veckor och jag kan fortfarande inte somna. Jag ligger vaken hela natten. Jag blir aldrig trött. Jag vet att sömnen är jätte viktigt och jag är oroligt att det ska fortsätta så här. Jag mår inte alls bra. Jag skakar och min puls är hög. Jag är rädd att jag har hjärnskador. För jag har fått jätte dåligt minne och jag har svårt att tänka och läsa. Jag har också svårt att koncentrera mig. I skolan är jag helt borta. Jag hänger aldrig med längre. När jag läser något så känns det som att jag inte får in det i hjärnan.
Jag är så arg på mig själv. Jag mådde bra men jag har förstört mig själv. Nu är jag jätte konstigt och kan knappt använda min hjärna. Jag kan inte läsa eller skriva lika bra längre. Jag ligger efter i skolan för jag kan inte använda min hjärna.
Jag är rädd att det ska vara något fel med min hjärna för den har inte fått vila på 3 veckor.  Jag vet att om jag inte får sova snart så kommer jag att dö för kroppen behöver vila och hjärnan behöver också det. Men jag vet inte vad jag ska göra för att somna. Tänk om det redan är försent att sova.
Sömnlös tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte alls svårt att förstå att du är orolig över dig själv och att det är kämpigt för dig då du inte kan sova. Det är väldigt viktigt för alla att få sova. Om man inte kan sova får man svårt med allt annat. Då kan det vara svårt att läsa och skriva som vanligt. Du är dessutom rädd och orolig att du har nått fel på din hjärna på grund av detta.
Du skriver att du inte fått sova på tre veckor. Då är det viktigt att du snabbt får hjälp med detta. Du skriver inget om du har pratat med dina föräldrar om detta som nu oroar dig så mycket. Eller om det finns någon annan vuxen som vet hur du har det. Börja med att försöka berätta för dina föräldrar.
Det brukar vara så att föräldrar vill försöka hjälpa sina barn även om de blir oroliga. När ni har pratat med varandra så kan ni tillsammans kontakta BUP. Där är man mycket vana vid att möta unga människor som har sömnproblem. Där kommer du få hjälp så att du kan komma tillbaka till en sömnrytm som du hade tidigare. Där kan du också få hjälp med att prata om din känsla att du har förstört ditt liv som du skriver
Lycka till!