Styra upp livet så jag kommer dit jag vill
Hej!
Jag är en kille på 17 år som insett att jag behöver styra upp en del grejer i mitt liv som jag egentligen borde gjort för länge sen.
Jag kan börja med att jag är så extremt konflikträdd att det blir löjligt. Jag vågar knappt ta en enda strid utom med mina föräldrar eller med min tjej då jag känner och litar på dem. Jag känner att detta är ett stort problem då jag aldrig vågar uttrycka min åsikt för att jag är rädd för vad andra ska tycka samt att en konflikt ska uppstå. Jag låter därför andra människor sätta sig på mig å få rätt trotts att de har fel för att jag inte vågar säga nått.
En annan grej är att varje gång jag träffar nya människor får de helt fel uppfattning om mig. De ser mig som den där självsäkra killen som vet vad han vill och vad han står för, han som har bra självförtroende och är väldigt social. Problemet är att jag själv känner att inget av det där stämmer. Jag är inte alls självsäker, jag är osäker på vad jag tycker och tänker, jag har inte alls så bra självförtroende som folk tror, jag är inte alls så intelligent som folk tror och jag kan inte alls bemöta nya människor på ett bra sätt. Eller, jag kan, men jag tvingar mig till det och sätter mig i obekväma situationer. Förstår inte varför. Har en fasad där allt verkar vara guld och gröna skogar, men i själva verket så är det inte så. Tycker jag iallafall.
Jag vågar inte vara ärlig och berätta för folk vad jag tidigare gjort i livet då jag är rädd för att folk ska döma mig eller tycka illa om mig. Jag vågar inte stå för det jag har gjort eller för den personen jag varit eller är.
Jag brukar tänka att ”ååååh sådär vill jag vara”. Jag vill hellre vara någon annan än den jag är själv vilket är ett stort problem. Känner inte att jag räcker till eller har det som andra har. Det känns som att jag lever andras liv istället för mitt eget då jag inte vågar säga något annat än vad andra säger eller tycker. Det är även viktigt för mig att ingen är arg eller sur på mig eller tycker illa om mig. Jag klarar inte det.
Jag har även svårt med att vara nöjd med saker jag gör och ser inte det bra jag gör. Hittar sällan sånna saker. Vill alltid vara bättre än vadå jag är och känner att jag inte räcker till.
Jag känner att jag måste styra upp mitt liv nu innan jag blir en marionett som lever någon annans liv för att jag inte vågar leva mitt eget. Jag vågar inte stå för det jag tycker och jag vågar inte stå upp för mig själv och det vill jag kunna göra. Vill vara en egen individ med egna åsikter och värderingar som jag kan stå upp för.
Min fråga till er på BUP blir, hjälper ni till med sånt här och borde jag ta kontakt med någon som kan hjälpa mig att styra upp mitt liv så jag kommer dit jag vill?
Tack för att ni läste :)
//A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver i ditt brev många av de saker som vi människor sysselsätter oss med när vi funderar över hur svart det kan vara att vara en människa bland andra människor. För dig är det ju också så att du befinner dig i en ålder där existentiella frågor är extra viktiga. Frågor som handlar om vem man är, om man är stor eller liten, om man är självständig eller om man inte klarar sig själv, om vem man vill bli och vara, om man kan känna sig nöjd med hur man ser ut.
Det finns naturligtvis många fler minst lika viktiga frågor som man kan vara upptagen av. Du beskriver ju en del sådana frågor. Att du tror att du uppfattas om en självsäker person fast du inte känner dig sådan inuti. Du tar också upp en oro du känner för att bli bedömd och att du inte skall hålla måttet och då kanske tycka illa om dig vilket verkar vara något obehagligt för dig.
Du frågar om BUP kan vara till någon hjälp för dig i detta. BUP är idag den barnpsykiatriska specialistnivån. Men dessbättre finns det nu också andra ställen där du skulle kunna få hjälp och träffa någon som du kan prata med om dina viktiga frågor. Ett ställa som du skulle kunna ta kontakt med är ju ungdomsmottagningen. Där arbetar det människor som är utbildade och vana vid att prata om sådana saker du tar upp.
Om du bor i Stockholm kan du kontakta Stadsmissionen som har en psykoterapimottagning för unga. Du kan också till i vårdguiden efter det som idag kallas första linjens hjälp för psykisk ohälsa. Det brukar kunna vara på en vårdcentral. På vårdguiden kan du få hjälp att hitta en sådan mottagning.
Jag tycker att det är bra att du vill ha hjälp så att du kan få ordning på ditt liv och komma dit du vill. Det betyder att chanserna är stora för dig att förstå dig själv bättre och landa i det som du vill med dig själv och ditt liv.
Lycka till!