Har fått värre depression och vill ha hjälp
Hej! jag är 15 år. Jag har fått värre depression men har även fått ätsvårigheter på de senaste 48 timmarna. Jag har väldigt svårt för att äta då jag får känslan av grovt illa mående och känslan att nästan spy. Det ända jag kan göra för att få bort illa måendet är att dricka en massa vatten.
Det här uppstod när min tjej sa att hon inte gillade mig längre då jag fick extremt illa mående och har haft det sen dess. Jag mår illa konstant och att jag har depression och det är ganska bra påfrestande på både mig, min kropp och hälsa då jag inte orkar med något längre, jag känner bara för att dö och skärm mig vissa perioder. jag brukar plocka fram en interlock kniv eller rakblad. Och när jag väl skär mej så skär jag mig väldigt mycket men så inte jätte djupt. Jag brukar skärma mig på ställen där det är svårt att se om du har skärt dig och jag försöker gömma mina ärr och skär sår så väl det går, för att vågar inte prata med mina föreldrar om saken/sakerna. Jag är rädd att mina föreldrar ska bli arga på mig. :(
Det är också svårt att sova då jag tänker konstant på olika saker som får mig att må ännu mer illa. Jag har testat olika saker för att sova/somna som till exempel alkohol och tabletter som får dig att somna lättare. Tabletterna har funkat ganska bra då och då, då jag kan somna lättare. Min kropp har sagt ifrån att jag måste sova och det är jätte jobbigt att försöka sova men inte lyckas. Jag går och lägger mig vid 9 tiden på kvällen och somnar någon stans vid 3-5 tiden på morgonen då min kropp lägger av och jag måste vakna 8 varje morgon. Så det blir inte många timmar sömn.
I skolan är det ganska svårt att hålla masken då de är så påfrestande med allt skit ärlig talat. Jag måste hålla extremt hög energi så att inte mina kompisar tror att de är något fel på mig och börjar fråga en massa jobbiga frågor. Och att försöka hålla extremt hög energi är svårt då jag knapp kan sova. det blir även svårt att hålla sig vaken hemma då all min energi  är bort.
Jag vill jätte gärna ha hjälp och behöver tips på att somna lättare då jag inte orkar vara trött 24 timmar om dygnet och inte ha energin till att vara vaken på dagarna.T
Tack för svar!
W

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det var bra beslut av dig att du skrev till oss. Jag tycker det låter som att du går igenom en riktigt jobbig tid just nu. Då är det klokt tänkt av dig att börja fundera på att ta hjälp.
När man mår dåligt så kan det kännas extra svårt att hantera andra jobbiga saker. Till exempel det här som hände nu mellan dig och din flickvän.
Som du själv var inne på, så kan den känslomässiga reaktionen ibland bidra till att man känner sig illamående. Sådana reaktioner brukar släppa steg för steg, men om det hänger i så du fortsätter ha svårt att äta, så kan du behöva få hjälp för det.
Jag blir också bekymrad över att du verkar känna dig så nedstämd och att du hamnar i att självskada. Du skriver att du också har så svårt att sova.
När sömnproblemen uppkommer i samband med andra problem man kan ha, så är det bästa om hjälpen för sömnen kan ske ihop med de andra svårigheterna.
Med det menar jag att det ofta går lättare att vända sömnproblemen när du samtidigt kan få hjälp med att du känner dig nedstämd och med självskadebeteendet.
Du skriver också att du inte vågar prata med dina föräldrar, att du är rädd för att de kommer reagera med ilska. Många unga kan känna så. Ibland går det ändå bättre än man först tror, att låta föräldrarna få veta hur man mår. Men jag vet att ibland kan relationen till föräldrarna vara mer komplicerad.
Därför vill jag ge dig lite olika alternativ vart du kan vända dig för att få hjälp.
Om du vill kan du vända dig till din BUP-mottagning och få hjälp med ett första samtal och en bedömning. Sedan brukar BUP vilja samarbeta även med föräldrarna i den fortsatta behandlingen. Behandlarna på BUP har vana att hjälpa till när man som ung känner att det är svårt att kunna prata öppet med sina föräldrar.
Ett annat alternativ kan vara att du kontaktar ungdomsmottagningen. Där söker man som ung samtalskontakt på egen hand.
Det går även att ta hjälp via sin Elevhälsa, som skolkurator eller skolsköterska. Om man behöver annan hjälp än de kan erbjuda, så brukar Elevhälsan kunna vägleda en vidare.
Avslutningsvis vill jag uppmuntra dig att ta en kontakt för hjälp.Vänta inte med det. Jag tycker inte du ska behöva gå runt och fortsätta ha det så här kämpigt.
Många ungdomar går igenom liknande svårigheter som du upplever just nu, och det finns bra hjälp att få så man kan börja må bättre igen!
Ta hand om dig!