Känner att livet är hopplöst
Hej!
Jag är en kille på 15 år som känner att livet är hopplöst och längtar efter en förändring som jag inte vet om den kommer.
Jag har sedan lågstadiet varit mobbad och varit den ensamma pluggisen men jag har fått fler vänner nu i högstadiet. Perfekt kan tyckas, men mina ”vänner” retar mig, skämtar om mig eller på min bekostnad, utnyttjar mig mm. Men jag har inga andra vänner, jag har otroligt svårt att skaffa nya vänner för den socialfobi jag byggt upp genom åren av ensamhet och samtidigt vill jag inte lämna alla de och bli helt ensam för runt 9 år av ensamhet har förstört mig inombords. Utanpå är jag glad, skrattar och tar inte åt mig av skämten men inombords är jag helt förstörd.
Jag har skurit mig själv flera gånger och gillar smärta om det är jag själv som orsakar den och tänker ibland på att begå självmord. Jag har på ca 6 år fått genomlida 4 dödsfall; Mormor, Gammelmorfar, min häst som vi haft redan innan jag föddes och en kanin, så jag har varit med om döden och den ro och stillhet man ser ut att ha i kistan, Inga problem, ingen ångest, ingen stress eller smärtor vilket jag tror fått mig att sakna den rädsla för döden som jag hade innan.
Men jag har lite hopp. Inom friluftsfrämjandet träffade jag en tjej som jag blev tokkär i som också är 15. Hon bor 40 minuter bort och jag träffar henne bara några gånger om året (Har hittils träffat henne 2 ggr) men jag skriver dagligen med henne på snapchat. För inte länge sedan vågade jag säga att jag var kär i henne men hon svarade att hon inte var kär tillbaka men att jag var en väldigt bra vän och att hon ville fortsätta ha det så, vilket förkrossade mig ännu mer eftersom hon är den första personen jag varit kär i pågrund av både utseende och personligheten och inte enbart tyckt att personen var snygg, och då tilltog självmordstankarna och depressionen till en ny högstapunkt.
Efter att ha skrivit ytterliggare med henne vågade jag skriva hur jag mådde och att jag har självskadebeende och tänker på att ta livet av mig och att hon var den första personen jag berättat det för på nästan 9 år. Hon började direkt försöka hjälpa mig och sade att jag kunde skriva vad som helst till henne, sålänge det gick att skriva ville hon lyssna på mig och försöka hjälpa mig. Nu har skolan börjat bli mer stressig iochmed Nationella proven och vännerna blivit ännu värre och jag tänker dagligen på att ta livet av mig och hon säger att jag borde prata med någon som kan det här för hon kan ju bara lyssna vilket inte verkar hjälpa så jag bestämde mig för att prova BUP för det känns som att jag drar med mig henne ner i mina problem iochmed att vi skriver dagligen men jag vill inte att någon ska få veta hur jag har det, speciellt inte föräldrar och ”vänner”.
Det ända som gör att jag inte kollapsar totalt och kandke tar livet av mig är att jag har henne att skriva med men jag vill inte att hon ska behöva ta del av mina problem utan att kunna göra nånting och bara oroa sig.
Går det att bli kvitt med självmordstankarna och depressionen genom att chatta med en kurator för jag vill absolut inte prata med någon på riktigt? Ensamheten hoppas jag löser sig om ett halvår i gymnasiet för ingen av mina ”vänner” ska gå Natur vilket lättar mig.
Tack på förhand,
H

BUP svarar:
Tack för ditt fina brev och vad klokt av dig att du skriver till oss!
Jag blir väldigt berörd av din berättelse. Det är fruktansvärt hemskt att bli mobbad och det är något som kan sätta spår för livet. Tyvärr är det ofta så att omgivningen inte märker något eller reagerar och jag gissar att det varit så för dig under årens lopp. Det är på ett sätt bra för dig att du fått nya vänner på högstadiet, men det är sorgligt att de inte är så schyssta mot dig. Det de håller på med, retar dig, skämtar om dig eller på din bekostnad, utnyttjar dig, är ju faktiskt mobbning. Det är lite som att välja mellan pest och kolera och jag har full förståelse för att du trots allt vill ha kvar dem även fast du känner dig helt tom inombords.
Du har fått genomlida fyra dödsfall och jag utgår ifrån att det inneburit att du varit ledsen och sörjt en hel del. I kontrast till dina egna känslor för de döda talar du om den ro och stillhet man ser ut att ha i kistan, inga problem, ingen ångest, ingen stress eller smärtor och detta gör att du tror att din egen rädsla för döden minskar. Jag tycker du ska vända på frågan och tänka på vilken sorg och smärta du skulle ge dina föräldrar, familj, vänner med flera personer som är i din närhet om du skulle ta ditt liv. Det är naturligt att människor och djur dör i hög ålder, men inte att barn dör. Jag tror att det är det absolut värsta som kan hända en förälder.
Jag är glad för din skull att du fått en god vän, som du vågat berätta för, som också kan få dig att tänka mer positivt. Jag tycker att hon har alldeles rätt när hon säger att du behöver någon att prata med och det är ju därför du vänt dig till oss. Du visar en fin inlevelseförmåga när du inte vill att hon ska tyngas av dina problem. Jag tycker så klart att du ska ha någon att prata med på riktigt. Jag tycker också att du ska prata med dina föräldrar och att skolan borde ta itu med mobbningen. Jag är övertygad om att du egentligen håller med mig, men jag har full förståelse för att det känns omöjligt för dig just nu. Därför är din tanke om att chatta med någon ingen dum ide. Du kan vända dig till Bris. Du kan även testa Make a Change som arbetar med mobbning.
Jag hoppas också att ensamheten löser sig när du börjar på gymnasiet. Gymnasiet innebär för många en nystart eftersom man hamnar med klasskamrater med liknande intressen. Jag tänker ändå att du inte passivt ska vänta in gymnasiet utan vända dig till andra personer. Du ger själv ett bra alternativ i Friluftsfrämjandet. Det kanske finns andra föreningar du kan engagera dig i. Det är ju mindre krävande att vara med i en förening än att skaffa vänner.
Jag önskar dig verkligen att du slipper dina plågoandar och att ditt liv kommer att bli ljusare!