Allting går för fort
Jag fattar inte vad livet går ut på. Eller jo det gör jag men inget känns värt någonting längre. Jag vill ut o resa i världen hjälpa människor mm. Men allting bara förstör. Skolan e jättejobbig jag har okej betyg men jag känner att jag inte förstår nått o fattar inte varför jag ska behöva proppa in all skit i min hjärna. Jag har dyslexi men ingen lärare förstår att jag har jättesvårt eftersom att jag har okej betyg o hittar egna stategier för att klara mig. Jag har anorexi men ska snart friskskrivas även fast jag inte känner mig frisk i hjärnan. Hemma är det okej jag har en bra familj men det känns som att jag måste prestera för att mina föreldrar o jag själv ska bli nöjda. Jag skadar mig själv iblland i perioder men jag känner att man inte kan kalla det för självskadebeteende för jag e livrädd för blod så jag skär aldrig så ljupt så såren syns aldrig efteråt. Jag vill att någon lärare eller något ska fatta hur jag mår men inte hålla på o kontakta kuratorer o annat skit, bara finnas där.. Skolan är jätteläskig o jobbig för jag har oxå problem me panikattacker o hatar att redovisa inför folk. Jag har vänner som jag kan snacka me men det hjälper ändå inte, de e bara ett litet stöd i stunden. Jag är med i en kyrka men på sistånde så har flera av mina vänner slutat gå där o det har börjat nya som mobbar mig o min bästis. Jag har inget jag kan vända mig till längre, ingen mark att stå på. Jag vill resa, yoga, tänka, se världen, vara vid havet mm men det ända som människor vill är att man ska PRESTERA O VA BÄST ALLTID!   :( Snälla hjälp mig jag hänger inte med allting går bara för fort...
En förrvirrad tonåring

BUP svarar:
Hej Förvirrad tonåring!
Det är en del olika frågor du tar upp i ditt mejl.
En är din dyslexi och det som följer av den. Du känner att allt går för fort och det kan faktiskt hänga ihop med läs- och/eller skrivsvårigheter du kämpar med. Inte bara med det, men ändå. Dyslexi förhindrar inte att man kommer lång med sina mål i livet. Men hjälp och förståelse av omgivningen, huvudsakligen i skolan och av föräldrarna är viktigt.
Jag vet inte om dina lärare känner till denna din svårighet. Om de inte gör det måste du - och dina föräldrar - tala med dem och diskutera vad det innebär för dig vid inlärningen och proven. Vad kan skolan göra för att du inte ska känna att det gå för fort och att du får de förutsättningar du behöver även tidsmässigt för att kunna visa upp allt vad du kan och lära dig i din egen takt.
Det var det ena. Det andra är att även dina föräldrar kan behöva få höra av dig vad det är som inte stämmer för dig. Du skriver att du har en bra familj. Därför tänker jag att du kunde säga till  dina föräldrar att du har ett problem som ni behöver diskutera. Ni kan bestämma att gå ut och fika och samtala eller göra det hemma, i en lugn stund, ostörda. Kan du tänka dig att vid det tillfället ta upp vad du känner och tänker om att prestation är det allra viktigaste. Vad finns det andra saker i livet? Hur får man rätt proportion på att göra bra ifrån sig i skolan men ha utrymme och energi också för andra saker och uppskatta en massa andra egenskaper hos en person än skolbetyg och prestation. Om du får ihop ett sådant samtal kan ni också fortsätta på dessa tema andra gånger, och du i så fall behöver inte gå till en kurator eller annan som du så gärna vill slippa.
Ni kan kanske fortsätta en dialog om dina framtidsplaner, ambitioner på att hjälpa andra människor som är verkligen fina mål. Likväl kan du börja att tala med dem om mobbingen du upplever  i kyrkan. Föräldrarnas stöd är viktigt, möjligen det viktigaste en ungdom kan få. Försök med det!
Men om du inte kommer till tals med dina föräldrar kan jag inte rekommendera annat än att du vänder dig i alla fall till skolkuratorn med dina skolproblem. Du kan också gå till ungdomsmottagningen för att få stöd och råd. På nätet kan du diskutera dina tanker och känslor till exempel på tjejzonen.se.
Det är många frågor som snurrar just nu i ditt huvud och gör att du känner dig som en "förvirrad tonåring". Jag är övertygad om att många av dina tankar, hur förvirrade de än verkar vara, är en del av din sunda utveckling, din mognadsprocess. Men desto viktigare är det att du har kloka vuxna att bolla dina tankar med, i familjen i första hand eller om det inte funkar så på de andra vägar jag rekommenderade här.