Känner att vissa problem börjar komma tillbaka
Hej! För cirka 2 år sedan blev jag utmattad och nedstämd. Jag tappade minnet från den tiden och hade konstant huvudvärk och trötthetskänsla. Då ville jag knappt leva och under den värsta tiden skar jag mig en del. Jag fick hjälp med min skolgång och fick gå kortare dagar i skolan. Hade även kontakt med en psykolog. Efter ett år med kortare skoldagar började jag må mycket bättre och i somras kände jag mig helt som vanligt igen.
Jag har nu börjat i gymnasiet och går heltid, jag trvis verkligen med min linje. Jag trivs bra i skolan, hemma och har relativt bra relation med mina vänner. Min pojkvän och jag ses på helgerna och vi har också en bra relation. Men nu känner jag att det börjar svacka igen för mig. Jag känner mig hela tiden trött och nästan alltid ont i huvudet. Det korta minnet har börjat komma tillbaka och jag känner mig mer ledsen än jag gjort det senaste året. Mina problem är absolut inte så illa som för 2 år sedan. Så jag vet inte om jag borde göra något åt detta. Är väldigt rädd att hamna där på botten igen. Men samtidigt känner jag att det inte är så allvarligt. Vill inte vara ivägen för någon, kanske det inte är tillräckligt illa för att göra något åt än. Jag vet verkligen inte om jag ska ''vänta ut det'' eller vad jag ska göra. Känner inte att jag vill prata så mycket med min familj, vänner eller pojkvän om det. Mina vänner och pojkvän har fullt upp med sitt eget och min mamma blir bara för orolig för mig. Jag vet inte vart jag ska vända mig eller vad jag ska göra åt saken. Jag är trött på att inte orka med så mycket som alla andra. Jag kan inte korta mina skoldagar heller för då måste jag ta studenten senare än mina vänner. Det känns som att det inte finns några alternativ för mig. Det känns ganska meningslöst just nu. Om jag inte klarar mitt liv nu varför skulle jag kunna klara det när jag är vuxen. Många vuxna säger ju att en 16 åring inte kan va utbränd och att ''vänta du bara tills vuxenlivet, där blir det mer allvarligt'' ''Man kan inte gå runt och må dåligt över allt, vad är det med er ungdomar idag''.
Jag vet inte vad jag ska göra...
utmattad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Först vill jag ta upp att vilken stark insats du verkar ha gjort när du steg för steg arbetat för att ta dig ur den djupa svacka som du hade tidigare.
Det är fint att höra att du på flera sätt trivs med din tillvaro och inte mår lika dåligt nu. Men det låter samtidigt bekymmersamt att du nu haft en period när en del av problemen från förr har kommit tillbaka.
Tiden efter en djupare svacka, så är det vanligt att man kan ha en lite ökad sårbarhet för stress på olika vis. Det är mycket vanligt att uppleva att en del problemen kan komma tillbaka i perioder.
Det du kan vara observant på är om dessa svårigheter inte verkar minska igen efter några dagar eller någon vecka. Jag uppfattar på ditt brev att du snarare upplever att en del problem verkar hålla i sig- du känner dig mer trött och det känns svårare att minnas saker.
Då kan det vara ett tecken på att du skulle kunna behöva få lite hjälp kring det. Även om du inte tycker att det känns lika svårt nu, som det gjorde tidigare period.
Med tanke på detta så tror jag det vore bra om du har möjlighet att kontakta den psykolog eller den mottagning du hade kontakt med tidigare.
Då kan man se om du kan behöva få komma tillbaka och så att säga få lite påfyllning på din tidigare behandling. Att man kan återuppta kontakten för en tid till du mår bättre igen.
Om det inte skulle vara möjligt för dig att höra av dig till den psykologen eller  mottagningen av någon orsak så vill jag nämna några olika alternativ.
Via din skolas Elevhälsa kan man ta en kontakt med skolkurator eller skolsköterska för samtal och råd.
Man kan på egen hand söka en samtalskontakt via ungdomsmottagningen.
Via vårdcentraler så kan man på flera håll som ung söka en samtalskontakt hos psykolog eller kurator. Du kan läsa mer på 1177vårdguiden vart man vänder sig.
Sist men inte minst vill jag ta upp att när man är inne i en jobbig period i livet så kan det kännas tungt och lite hopplöst. Därför vill jag påminna om att det tar ofta lite tid att komma igen, men det går!
Så ge inte upp!