Har svårt att lyssna på lektionerna
Hej! Jag har haft det ganska lätt i skolan fram till typ nian då jag hoppade av pga depression(är frisk nu,typ,tar lamictal och Brintellix), har inte riktigt behövt plugga eller lyssnat på lektionerna liksom. Nu är jag tillbaka i skolan och går jag på gymnasiet andra året, och det har blivit väldigt svårt. Har inte så svårt för ämnena i sig men jag är dålig på att lyssna på lektionerna, har svårt att bli klar och prokrastinerar väldigt mycket. Det har kommit till en sån nivå att jag har fått F-varning i flera ämnen då jag inte pluggat ,lämnat in uppgifterna eller gjort proven. När jag gör proven hinner jag oftast inte klart och gör många slarvfel, och på särskilt sista lektionen kan jag ”lyssna” men inser efter att jag mest suttit och ritat och inte kommer ihåg något av vad läraren sagt. Jag har som sagt alldrig tänkt på det förut då jag alltid haft rätt bra betyg men tror inte heller att det är något nytt för om jag tänker tillbaka har jag alltid varit lite såhär och även haft mycket utbrott och så när jag var mindre. Jag funderar på om jag har någon typ av diagnos (typ add) men vågar inte riktigt ta upp det med någon då jag är rädd att de bara ska skratta eller att det visar sig att det inte är något och jag bara är dum. Vet inte vad jag ska göra.
Elisa

BUP svarar:
Hej Elisa!
Roligt att höra att du känner att du mår bättre numer och att depressionen minskat. Även starkt gjort av dig tycker jag, att komma igång med skolan igen efter ett uppehåll.
Jag tycker du skriver till oss med en viktig fråga. Du beskriver att du upplever olika svårigheter i skolarbetet, svårt att bli klar och att kunna lyssna. Du tror att problemen kan delvis ha funnits tidigare. Men nu har du upplevt mer tydliga svårigheter, och dina betyg blir påverkade.
Dina reflektioner om det här är kloka och väl värda att ta upp. Jag tror inte att någon professionell skulle tycka att det här var en dum fråga på något vis.
Du skriver att du fortfarande har kvar medicin för depression. Om du vill så skulle du, eller dina föräldrar, ta upp det här vid ditt nästa besök hos läkaren.
Dels kan det vara viktigt att fråga din läkare om dina mediciner på något vis kan påverka att du till exempel känner dig så här.
Du kan också fråga läkaren om dessa problem med att lyssna fokuserat kan hänga ihop med din tidigare depression, även om du mår bättre numer. Det är nämligen vanligt att man får en del olika problem att fokusera vid till exempel en depression. Och det kan ta olika lång tid efter, till man känner sig helt som vanligt igen.
Du skulle också kunna fråga läkaren om det också skulle kunna vara tecken på någon annan diagnos som du nämner att du har funderat över.
I vilket fall tror jag att det är bra om du får talat igenom dina funderingar över det här.
Jag vill också ta upp att du har rätt att få hjälp från din skola. Var inte rädd att ta upp de problem du upplever i skolarbetet med din mentor eller din Elevhälsa.
Många ungdomar upplever liknade svårigheter som du berättar om att du har nu i skolarbetet. Det finns ofta flera olika åtgärder som skolan kan erbjuda dig som hjälp kring det, och så du kan känna att det går lättare med skolarbetet.
Tveka inte att ta hjälp och att ta upp dina funderingar!