Vill byta psykolog
Hej jag vill byta psykolog för att jag känner att min gamla inte riktigt förstår mig och jag vill ja ha någon ny. Jag har svårt att förklara hur jag känner det känns som om allt är en fantasi och min psykolog förstår inte vad jag menar, ingen gör det.. Hoppas på att om jag byter psykolog kanske hen förstår mig? Vad ska jag göra? Jag vågar inte säga till min psykolog att jag vill byta för vill inte att hon ska känna sig dålig. Finns det någon jag kan ringa eller maila för att byta?
En 15-åring trött på livet.

BUP svarar:
Hej!
Det är sorgligt och verkligen beklagligt  att du inte känner dig förstådd av din psykolog. Tyvärr händer det ibland. Det kan ha olika orsaker. En terapeutisk relation är en känslig sak, det måste fungera mellan två personer, de måste på något sätt hitta varandra i samtalen.
Om det ändå inte sker finns det andra vägar att gå. Till exempel, som du också säger, byta behandlare. Men vi brukar rekommendera som ett första steg att man tar upp problemet med den behandlare man går hos. Det kan kännas svårt, jag förstår det.  Du behöver ändå inte tänka på att behandlaren tar det illa vid sig eller känner sig dålig.  Behandlarna på BUP vet att sånt händer och kan hantera det. Och huvudsakligen är alla intresserade av att ungdomen ska få en behandling och en kontakt som hon eller han blir faktiskt hjälpt av. Det är huvudmålet.
Mitt förslag är att du berättar för din behandlare ärligt vad du saknar i kontakten, så gott du kan. Kanske hittar ni något nytt, någon gemensam ton och bättre förståelse. Kanske försvinner då dina fantasier - som du skriver - om du berättar om just dessa fantasier.
Om problemet ändå kvarstår måste i första hand behandlaren själv hjälpa dig att gå hos någon annan på samma mottagning. I fall det inte blir av kan du, helst med hjälp av dina föräldrar - vända er till mottagningens chef. Läs mer om detta i den bilagan som jag bifogar här nere.
I sista hand kan du också söka upp en annan mottagning, det finns något som heter "fritt vårdval" i vården. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen som ett alternativ och berätta där att det inte fungerade för dig på BUP. Huvudsaken är som sagt, att du får rätt hjälp för att må bra.