Är väldigt osäker och ibland skär jag mig
Hej!
Det är så här att jag känner min väldigt osäker och vet inte riktigt vem jag är . I skolan så får jag höra att jag ”leker” väldigt mycket som att jag svär och är störig på lektionerna. Men sanningen är att jag skänker mig så osäker på mig själv så jag lossas att jag är någon anan men det blir ju så här atomatisk och  när jag kommer hem så är jag så arg och för sån ångest så att jag ibland skär mig själv. Men jag undrar om ni har några tips för att hitta sig själv och hur man kan sluta leka men också så att man inte får ”damp” anfall.
tack för att du tog dig tid att läsa detta och jag ber om ursäkt för ett rörigt brev.
N

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss! Ja, så jobbigt det kan kännas när man brottas med osäkerhet kring sig själv. Du är inte ensam om att känna dig så här.
Många, många barn och ungdomar kan känna en stor osäkerhet kring vem man är, hur man är, vem man ska bli och så vidare. Ibland funderar man så mycket eller får så starka känslor om det här. Då kan man nästan känna sig ännu mer osäker och förvirrad.
Det kan bli så svårt att det väcker till exempel ångest eller ilska. Så som du nämner att du kan känna. Då kan man ofta bli hjälpt av att prata med någon det om det. Man kan till exempel må bättre om man kan få känna stöd i de här känslorna, eller att någon kan förstå en.
Jag funderar på hur det är för dig, om du tycker att det skulle kunna fungera att prata med någon hemma? Eller om det har känts svårt för dig att ta upp de här?
Om du känner att du skulle kunna prata om hur du mår hemma, så kan det vara ett bra steg att ta. Men av olika skäl känner en hel del barn och unga att det kan vara svårt att prata med någon hemma om hur man känner och mår.
Då kan det istället vara lättare att vända sig till en utomstående. I skolan så kan man gå till sin skolkurator eller skolsköterska. Där man man berätta att man känner sig osäker och mår dåligt, och skär sig.
Om det av någon orsak skulle bli svårt för dig att prata med någon vuxen hemma eller i skolan om hur du mår, så kan du kontakta BRIS (barnens rätt i samhället).
Via BRIS kan man chatta med en kurator eller ringa och prata. Man kan vara anonym, så man behöver inte berätta vem man är.
Jag tycker inte du ska behöva ha det så här jobbigt. Jag tycker inte heller att du ska behöva klara av det här ensam utan du behöver få stöd och hjälp av en vuxen.
Det finns också bra hjälp att få så du kan må bättre igen.
Så samla mod till dig och våga berätta och ta hjälp!