Känner mig ensam i skolan
Hej! Jag började en ny skola förra året, jag kände några, bl.a. min bästa vän började i samma skola, dock inte i samma klass. Jag var med dem jag redan kände i min klass och vi var även med de ”nya” som jag aldrig sett förut men de gick bra och vi alla kunde vara med varandra. Jag trodde att vi alla var ”ett gäng”, men snart så insåg jag att jag inte hörde till det ”gänget”, de bestämde saker de skulle göra tillsammans utan att fråga mig om jag fick vara med, om jag kom in i klassen först och satte mig vid en bänk, så satte de andra sig inte brevid mig utan någon helt annanstans, så jag fick sitta själv. Jag märkte mer och mer att de inte ville vara med mig. Min bästa vän som började i en annan klass hittade nya vänner, men jag försökte vara med dem på rasterna och så och de gick bra, men även hon började strunta i mig, nu säger hon inte ens hej längre om jag säger hej, utan hoppas på att någon av hennes vänner ska säga hej istället så hon slipper, de känns som att hon tycker att jag är jättejobbig men jag vill bara inte vara ensam, jag försöker starta konversationer med de andra och henne men de känns bara som att när jag ska säga något så stannar hela konversationen av tills jag jag fått svar på min fråga och sen kan de fortsätta diskutera om det dom pratade om, det känns som att hon lämnade mig för hon hittade bättre vänner i nya skolan, och även alla andra lämnade mig också, som sagt så ville tydligen inte de andra i min klass umgås med mig längre. Jag gav upp med att försöka få vara en del av deras vänskap och få umgås med dem, för de vill verkligen inte att jag ska vara med, varför förstår jag inte. Nu är jag alltid ensam på rasterna, på lekitionerna, ja hela skoldagarna.
När jag var liten var jag rätt så blyg men det blev bättre sen för några år sedan och jag tyckte inte att jag var så blyg längre, de var jag inte heller när jag började den här nya skolan. Men när jag blev mer och mer ensam så märket jag att jag har blivit mer och mer blyg igen. Jag vet inte varför men när man känner att man inte har någon vän i klassen så bara går de inte att räcka upp handen lika mycket, be om hjälp om jag behöver, jag sitter där tyst på varje lekition, och har fått jättesvårt att vara med i gruppdiskussioner och sånt. Det känns som att jag inte är mig själv i skolan längre, men de går liksom inte att vara sig själv när jag känner mig så ensam. Jag har ångest inför varje dag när vi har lunch, för om jag sätter mig själv vid ett bord så vet jag att ingen kommer sätta sig med mig så jag får sitta där själv, så jag försöker alltid hitta någon jag känner lite som jag kan sätta mig med, fast de är också jobbigt för de känns som att de inte vill ha dit mig, och så sitter jag bara där helt tyst.
Vet inte direkt vad min fråga är, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra, för de är inte lätt att vara så ensam i skolan, och de har förändrat hela mig till en blyg person igen, fast jag egentligen typ inte är det, vet inte hur jag ska förklara. Och det känns som att alla i klassen har fått en fel uppfattning om mig nu, att jag är sjukt blyg och inte kan ta för mig alls, och de går bara inte att ändra på de nu, nu är jag den blyga, tysta, ensamma i klassen. Och eftersom jag inte ens kan räcka upp handen nu känns de som, och fråga om hjälp på t.ex. NO:n, så sänker de ju mina betyg också, vet inte vad jag ska göra.
I

BUP svarar:
Hej och tack för din viktiga fråga!
Det är verkligen hemsk när man känner sig ensam och när ens klasskamraterna inte är schyssta mot en. Du skriver att du var blyg som liten och att du nu igen blivit blyg. Du säger att du inte vågar räcka upp handen och svara och du vet inte vart du skall sätta dig vid till exempel lunchen. Jag undrar om det är ett uttryck för blygsel eller om du känner dig så ledsen och rädd att du drar dig undan och blir tyst?
Det är verkligen inte lätt att vara ensam i skolan. Du skriver att det har förändrat dig så att du nu känner dig så väldigt blyg och att du inte kan ta för dig alls. Du undrar vad du skall göra åt din situation.
Vet dina föräldrar om hur du har det och hur du känner dig på dagarna i skolan? Om de inte vet tycker jag att det är viktigt att du försöker prata med dem så att ni tillsammans kan berätta för din skola hur du har det. Skolan har en skyldighet att hjälpa dig så att du kan må så bra som möjligt när du är i skolan. Du kan titta på Friends hemsida. Där finns mycket information om hur skollagen ser ut och vad skolan skall göra och så vidare.
Du kanske också skall gå till någon för att prata om dina upplevelser så att du inte bara går runt ensam med dina tankar och känslor. Det brukar kunna betyda något att känna att man kan dela det man känner. Du kan ta till exempel ta kontakt med ungdomsmottagningen. Där finns det människor som är mycket vana vid att möta unga som känner ungefär som du. Försök att betrakta ditt brev till oss som ditt första steg mot att försöka må lite bättre.
Lycka till!