Vill bara kunna ta det lugnt igen
Hej jag är en tjej på 14 år, och har otrolig stress och ångest. Jag började på panikattacker för ca ett år sedan och dett har inte blivit bättre sedan dess! Jag har flera mardrömmar som tyder på att jag har stress. Varje dag när jag är i skolan orkar jag int längre, betyg och tanken på att jag kommer misslyckas är för stor. Jag sover knappast längre för att mina tankar tar över och jag är rädd för att få fler mardrömmar. Jag vill bara gå tillbaka till tiden där jag bara kunde ta det lungt och leva livet, men jag vet inte hur? Jag känner ingen mening längre. Jag vill bara må bra igen! Det känns som att jag är i ett djupt hål och kan inte komma upp! Jag vill göra bra ifrån mig man jag stressar för mycket över det, snälla hjälp.
En liten stressat skit

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du beskriver hur svårt du har det med stress och mardrömmar och att det började för ca ett år sedan. Var det något som hände då eller ändrades i ditt liv? Du skriver att du inte känner nån mening längre och det är lätt att förstå att det måste kännas skrämmande för dig.
Jag tycker att det låter som att du skulle ha nytta av att träffa någon. Då kan ni tillsammans försöka förstå vad som har lett fram till att du nu känner som du känner. Jag vet ju inte riktigt hur du tänker men jag tror kanske att du också är rädd för att du skall känna såhär resten av ditt liv. Då kan det vara bra att få höra att det finns hjälp att få och att om du får hjälp så kommer du inte att behöva känna dig så rädd och stressad.
Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om inte tycker jag att du skall försöka prata med dem. Kanske visa det här brevet som du skrivit till oss. Då kan ni tillsammans bestämma vart ni skall söka hjälp. Då kan ni kontakta BUP där ni bor. Du kanske också kan kontakta till exempel din skolkurator eller nån som du har lite förtroende för på din skola. Då kanske du kan få hjälp den vägen eller få hjälp med hur du skall gå vidare. Du kan också pröva att vända dig till din ungdomsmottagning. Där jobbar det människor som är vana vid att möta unga människor i kris och svårigheter. Bra att du hörde av dig till oss. Nu behöver du gå vidare för att få hjälp.
Lycka till!