Vill verkligen inte gå till skolan
Hej!
Jag är en tjejjj som går i 8an, jag har alltid en stor klump i magen och har magkatarr. Jag vill verkligen inte gå till skolan, har sån ångest varje morgon när jag vaknar och kvällen innan också. Allt känns tungt och jobbigt, känner mig ensam fast jag har vänner men det känns ändå som att jag inte är med riktigt. Har inte direkt några bra minnen från skolan då jag ändå sedan jag börjat skolan fram till 6an varit väldigt ensam och varit halvt utfryst av alla. Grejen är inte den att jag har det så jobbigt i skolan för det går ändå bra på lektioner det är det att det är så jobbigt och jag har sån ångest så det går nästan inte att beskriva och allt verkligen allt känns så jobbigt. Jag oroar mig för mycket över saker och anledningen till att jag vill vara hemma hela tiden är för att när jag är hemma behöver jag iallafall inte oroa mig över nåt speciellt och när man bara sitter hemma så finns det inget som känns tungt eller så jobbigt. Vissa dagar när allt känns extra jobbigt så bestämmer jag mig nästan att jag inte tänker gå till skolan så då brukar jag säga att allt känns jättejobbigt idag o känner att det inte kommer funka att gå till skolan. Har runt 18% frånvaro så är ju lite högt kanske så mamma och pappa kan bli jättearga och verkligen försöka tvinga mig att gå vilket jag förstår samtidigt som jag inte gör det för dom tjatar om att skolan är viktig och jag har lovat att få bra betyg och så tar dom upp viktiga ämnen som jag ska ha den dagen men förstår bara inte hur dom kan bry sig mer om skolan än hur jag mår för har känt samma och också värre i flera år så det här är större än skolan tycker iallafall jag. Saken är den att jag inte tycker att det har hjälpt att gå och prata med någon för att allt som dom säger har jag redan tänkt på och förslagen dom ger har jag redan gjort. Vet inte riktigt vad jag frågar men aja:((?
En ledsen tjejjj

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver på slutet av ditt brev att du inte riktigt vet vad du vill fråga om samtidigt som du skriver ett långt brev om hur du känner dig och hur du har det hemma och i skolan. Du beskriver dina svårigheter på ett sätt som gör att det inte är svårt att förstå hur tungt du har det. Du beskriver hur du har varit utfryst av kamraterna under en stor del av din skoltid men att det samtidigt gått bra på lektionerna.
Känner man sig utfryst, som du beskriver, så är det inte svårt att förstå att det känns tungt och motigt att gå till skolan på morgonen. Du beskriver att dina föräldrar tjatar på dig och blir arga på dig när du har svårt att komma iväg till skolan. Har du berättat för dem om hur du känner dig och hur det varit för dig i skolan? Om du inte har gjort det tycker jag att du skall göra ett försök med att prata med dem. Om du tycker det känns svårt att berätta för dem hur du känner dig kanske du kan visa dem brevet du skrev till oss. Då kanske dina föräldrar kan hjälpa dig att prata med skolan om hur du har det.
Sen behöver nog din skola hjälpa dig med hur du har det när du är i skolan. Du skriver att du inte tycker att det hjälper dig att prata med någon då du redan har tänkt allt själv. Jag undrar om du verkligen varit öppen med hur du känner dig och hur du tänker på dig själv och till exempel din skolsituation. Sen tar det nog lite tid att börja känna förtroende för någon.
Jag tycker nog att det verkar kunna vara värt det att göra ett försök att till exempel med dina föräldrars hjälp kontakta BUP för att försöka få hjälp där. Det är viktigt att du då berättar om dina farhågor kring att prata så att ni börjar där och sedan söker er fram mot hur du har det och hur du känner dig i skolan. Du har ju trots allt skrivit till oss och frågat hur du skall gå vidare. Tänk på det som ett första steg mot att kunna få må lite bättre. Nu behöver du ta nästa steg!
Lycka till!