Känner mig lite vilsen
Hej! Är en 17-årig tjej som känner mig lite vilsen. Har lidit av depression i 1 år sen blev det bättre, så vet ej om jag fortfarande klassas som deprimerad. I våras började det med att det gick rakt ner till botten, jag ville ta livet av mig. Efter typ 3 månader började det bli bättre, jag var inte alls lika nedstämd som innan och fick tillbaka livsglädje. Det var inte 100 men mycket bättre. I somras vände det totalt. Blev jätteglad, helt plötsligt. Jobbade 6 veckor vilket jag aldrig gjort tidigare, jag var ute allt mer, både själv och med vänner. Jag drack mer alkohol än jag tidigare gjort, jag gjorde helt enkelt grejer jag nån månad tidigare aldrig skulle gjort. Jag var knappt på mitt rum, alltid igång med nånting, motionerade väldigt mycket. Sömnen var vissa dagar grov, alltså väldigt mycket medan andra dagar kunde jag sova 2h och vara hur pigg som helst. Träffade en kille, några år äldre vilket jag inte gjort om jag mådde som jag brukade. Sen vände det tillbaka till det mer nedstämda, inte alls lika ”farligt”, men vissa dagar kom ändå tankar att jag inte orkade med livet, jag skulle inte göra något men jag var bara trött. Nu är det som vanligt, som innan jag blev deprimerad. Allt detta förstår jag mig inte på, de på bup skrev ut mig i Augusti om jag minns rätt, de såg mig tillräckligt frisk. Vilket jag var. Men nu har denna svängighet börjar påverka mig mer. Ena veckan e jag väldigt nedstämd och vill bara ligga i sängen, tar mig dock an de allts viktigaste (skolan och ridningen bla), vill ibland skada mig, medan andra veckan är jag hur energifylld som helst. Skulle kunna göra vad som, går över milen varje dag under den perioden osv. Blir en helt annan person, sover inte mycket men har samma energi. Bör jag ta kontakt med någon psykolog eller likande för att förstå och reda ut detta?
Förvirrad tjej
Re

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter kämpigt att ha det som du beskriver att du har det. Att det pendlar så mycket mellan hur du känner dig. Du skriver att du blev utskriven från BUP i augusti. På din beskrivning av dina bekymmer så tycker jag att det låter viktigt att du igen kontaktar BUP.
Du behöver berätta för dem att det svänger så mycket för dig i hur du mår och att du inte känner igen dig i detta. Av ditt brev förstår jag att du har många frågor om hur det kan komma sig att du igen mår dåligt och att ditt mående svänger från för bra till för dåligt. Jag vet inte om BUP avslutade kontakten med dig i augusti eller om du har kvar någon annan kontakt med dem.
Du frågar om du skall kontakta någon psykolog eller liknande för att reda i detta. Jag tycker absolut att du skall göra det. När man mår som du behöver man få hjälp så att man kan få må lite bättre. Du har ju dessutom erfarenhet av att det har hjälpt dig att ha kontakt med BUP. Tala med dina föräldrar om detta och sedan kontaktar ni tillsammans det BUP du tidigare haft kontakt med.
Om det är svårt för dig att förklara hur du känner dig tycker jag att du kan ta med dig ditt brev du skrev till oss. Där förklarar du på ett begripligt sätt hur du har det.
Lycka till!