Hur ska jag prata med mina föräldrar?
Hej bup. Dem senaste 3 åren har jag känt mig väldigt nedstämd och jag har tänkt på att ta mitt liv. För typ 2-3 månader sen började jag att skära mig, nu kan jag inte sluta.
Jag har kollat runt lite på Internet och gjort lite research på depression. Jag tror att det finns en stor risk att jag har det.
Mina föräldrar verkar inte ha sett en skillnad i mitt beteende och jag skulle jätte gärna vilja berätta för dem Hur jag känner. Men jag vet inte riktigt hur jag ska prata med dem om det. Att prata med varandra har aldrig varit vår grej och jag har aldrig pratat med mina föräldrar om något alvarligt. Jag litar inte riktigt på dem. Men jag vill få hjälp och jag vill veta vad det är för fel på mig och jag vet inte vem jag ska prata med annars.
Om ni hade några bra tips på hur jag ska kunna ta upp det här med mina föräldrar så skulle jag bli jätte glad.
Jasmin

BUP svarar:
Hej!
Du har känt dig väldigt nedstämd under de senaste tre åren. Du tror inte dina föräldrar har märkt det. Du säger att ni aldrig pratar med varandra om allvarliga saker. Att ni har svårt att tala med varandra kan också vara en orsak till att du mår dåligt. Men kanske har dina föräldrar märkt att du förändrats men att de liksom du själv inte vet hur de ska prata med dig om det?
Jag tycker du ska tala med dina föräldrar genom att bara säga så som du säger till oss. Du har beskrivit situationen enkelt, tydligt och klart. Om du vill kan du visa brevet för dem. Det kan kännas svårt och konstigt att säga sådant när du inte gjort det förut. Men säg det ändå.
Du ska också vara beredd på att de, eftersom ni är ovana vid att tala om sådana här saker, kanske inte vet vad de ska svara dig. Kanske blir de tysta och undvikande. Det betyder i så fall inte att de inte bryr sig om hur du mår, bara att de inte vet hur de ska göra.
Då är det bra att du också talar om det här med någon annan vuxen. Du kan vända dig till skolkurator eller till ungdomsmottagningen i din kommun. Eller till någon annan vuxen som du känner förtroende för.
Dina föräldrar kan också kontakta BUP.
Och du kan ringa BRIS och tala med en kurator där. Då går du in på deras hemsida och bokar en telefontid. Du kan vara anonym om du vill.
Men vänta inte. Du ska inte gå ensam med dina tankar och känslor.Det finns hjälp att få!