Stressad över min vikt, kropp och mat
Jag mår bra egentligen, men det finns en sak som trycker ner mig hela tiden.
Jag är stressad över min vikt, kropp och mat hela tiden. Jag är ständigt rädd att mitt sätt att gå ner i vikt ska brytas och att jag ska gå upp i vikt.
Till och med när jag har så roligt att jag skrattar tills jag gråter och får ont i magen kan rädslan och stressen att gå upp i vilt kring det dyka upp.
För ett tag sen hade jag en period där jag mådde dåligt. Jag stannade ensam inne på mitt rum hela tiden, vilket resulterade i att jag gick upp i vikt. Jag blir så fruktansvärt äcklad av mig själv när jag tänker på hur mycket jag vägde.
Nu har jag nästan gått ner till vad jag tror hade varit normalt för mig om min vikt hade stannat som vanligt, men jag är fortfarande inte bra.
Jag försöker fortfarande gå ner i vikt, och det lyckas jag väl med. Men mamma och pappa har börjat klaga på att ’jag äter för lite’. Dom försöker få i mig så mycket mat dom kan, samtidigt som jag försöker få i mig så lite mat jag kan. Det gör mig stressad att veta att dom tycker att jag äter för lite, för jag är rädd att dom på något sätt ska få mig att gå upp i vikt. Jag väger inte ens lite, ärligt talat. Jag är 170 lång och väger XX, det är raka motsatsen till att väga lite. Jag önskar att dom kunde sluta tjata och bara lita på mig, för jag har kontroll.
Jag hade ett tag innan jag gick upp i vikt där jag lyckades gå ner några kilon, men mamma stoppade mig. Nu när det går så bra för mig att gå ner är jag verkligen livrädd att bli stoppad. När jag har följt mitt ’matschema’ som jag har i huvudet så har jag gått ner ett kilo varannan eller vartredje dag. Däremot blir jag jättestressad när jag inte går ner.
Jag har kontroll och jag går ner i vikt. Jag är livrädd att sluta gå ner och ännu räddare för att gå upp. Jag tänker hela tiden på hur rädd jag är att mamma & pappa ska få mig att gå upp i vikt, eller att jag ska råka göra det själv. Det gör mig stressad, hela tiden. Trots att jag egentligen mår bra tänker jag på det hela tiden och jag vet inte vad jag ska göra.Eller, jag vet egentligen att det enda sättet är att gå ner mycket i vikt, men jag vet inte vad jag ska göra under tiden.
Det är asjobbigt att vara så himla rädd och stressad hela tiden. Allt jag vill är så enkelt; att gå ner i vikt. Så här jobbigt borde det inte vara.
c-ha

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss om de problem du får när du försöker gå ner i vikt. Du tycker att det inte borde vara så jobbigt. Du blir stressad av tanken att du inte kan gå ner eller att du kommer bli hindrad av dina föräldrar.
Du beskriver att du tänker på detta hela tiden vilket verkar jättejobbigt. Du skriver att du blir fruktansvärt äcklad av dig själv när du tänker på hur mycket du vägde. Jag tänker att det måste kännas hemskt att känna sig så äcklad över sin egen kropp. Kan du och har du försökt prata med någon om det? Det är så många som pratar om mat och försöker banta och gå ner i vikt. Om du har funderingar kring detta kanske du kan prata med din skolsyster/skolkurator eller dina föräldrar som verkar vara oroliga för dig?
Att gå ner i vikt eller banta kan lätt gå överstyr därför att det sätter igång processer som du inte har så mycket kontroll över som du tror. Du vet säkert att det finns en allvarlig sjukdom som heter anorexi som ofta börjar just genom att man börjar äta lite eller inget och går ner snabbt i vikt. Kanske är det det dina föräldrar är oroliga för?
Nu verkar det som du och dina föräldrar drar åt olika håll. Vore det inte bra om ni kunde samarbeta? Om ni tillsammans kunde prata om din vikt och hur du känner det? Kanske kunde de hjälpa dig ta kontakt med en dietist som kunde hjälpa dig med hur du äter. Eller att du får hjälp för den ångest du känner kring din kropp och din vikt. Du kan få det genom att ta kontakt med en vårdcentral. En annan sak du skulle kunna göra är att chatta på Tjejzonen. Det finns många där som har samma bekymmer som du. Det som borde vara lätt visar sig vara svårt.
Så bra att du tänker på detta och vill prata om det. Fortsätt med det! Lycka till.