Litar inte på vuxna
Jag är utmatad, ständigt nedstämd och gråter när jag sak sova. Och precis då jag blir glad så känns det som en kniv i mig för att jag inser att allt inte är bra. Jag blir ledsen om någon ger mig komplimanger eller ens pratar med mig. Men gråter bara på kvällar kan inte gråta annars allt bara lägger sig på mig.  Jag har ångest över ärr på mina armar och jag har panik över min mat varje dag pga tidigare bulimi. vet inte vad jag ska göra. Jag har aldrig fårr bra hjälp förut. Jag litar ej på vuxna eftersom dom bara tar kontakt med mina föreldrar och då blir allt värre, tro mig VARJE gång har det blivit värre. och dethär har pågott så länge nu. Så vad ska jag göra, var får jag hjälp?
elvira

BUP svarar:
Hej Elvira!
Som jag förstår av dina rader har du nu ett dilemma. Du känner att du behöver hjälp för du har ett svårt psykiskt lidande, men du har inget förtroende för vuxna som skulle kunna hjälpa dig.
Det förklarar du med att du tidigare blev besviken när du sökte hjälp genom att även dina föräldrar informerades och det bara har gjort det onda ännu värre för dig. Hur kan du då ändå få hjälp för din nedstämdhet och ångest?
Ja, det är ett dilemma som du inte är ensam om, det är en känd situation för många ungdomar som inte vill att föräldrarna ska vara inblandade. Det är naturligtvis tragiskt när relationen mellan barn/ungdomar och sina föräldrar är så pass dålig att det  inte finns någon tillit till att kunna få föräldrarnas förståelse och  stöd.
Därför finns det också vägar att söka hjälp på utan föräldrarnas direkta inblandning. Det är också det som du frågar efter.
Mitt första förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. De känner väl till den här typen av situation för ungdomar och kan ge god hjälp och behandling utan att föräldrarna medverkar.
Du anger inte din ålder men ungdomar kan få hjälp även på många vårdcentraler som numera har mottagning för psykiska problem. De värnar också ungdomarnas integritet. Ring dit och fråga.
Ytterligare vägledning kan du få på nätet. Du kan chatta anonymt om dina problem med en så kallad "storasyster" på tjejzonen.se.
Du kan också gå in på föreningentilia.se eller på bris.se.
Hoppas du kommer att uppleva att det finns bättre hjälp än vad du tidigare fått.