Vågar inte prata om sexuella övergrepp
Har sedan jag var 12 varit utsatt för mycket olika sexuella saker på nätet som t.ex att jag skickat bilder/videor och sådant. Förra året blev jag våldtagen av mitt ex och för en dag sedan hotade han att berätta om allt för min pappa men jag vet inte hur jag ska söka hjälp. Det känns som om det har gått för långt och jag har låst mig i att hålla det inne och jag vågar verkligen inte prata om det med folk i verkligheten, hjälp.
s

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av till oss. Det här som hänt är inte ditt fel och för många så tar det också tid att kunna tala om sexuell utsatthet och sexuella övergrepp.
Det är en mycket vanlig reaktion att man kan hamna i att känna skam, även om det inte alls är ens fel att man blivit utsatt på olika vis. Den person som utsatt en kan försöka utnyttja att man känner olika känslor av till exempel skam och rädsla för att försöka kontrollera en.
Det kan ofta ta tid att själv förstå att man faktiskt blivit utsatt för ett brott då gränsen mellan vad som är rätt och fel ibland kan ibland överskridas steg för steg. Till exempel kan en kontakt på nätet till en början verka så oskyldig, så man först efteråt reagerar och förstår att man blivit manipulerad till att gå med på saker som man egentligen mår jättedåligt av.
Du skriver att din ex-pojkvän våldtagit dig för ett år sedan och nu hotar han dig att berätta för din pappa! Det låter helt ologiskt, eftersom din ex-pojkvän borde vara den som har absolut mest att förlora på att din pappa får veta vad han utsatt dig för!
Men jag inser ju att jag har ju inte har kännedom om hela din situation här i ditt brev till oss. Så om du har stor rädsla för hur din pappa kan reagera, eller om han till och med skulle kunna bli hotfull mot dig för att du blivit utsatt sexuellt, så kan du först prata med en professionell om din situation och gå igenom vad du ska göra.
Du kan chatta eller ringa och prata anonymt med en kurator på BRIS (barnens rätt i samhället).
Annars verkar det som att din ex-pojkvän försöker hitta sätt för att skrämmas och försöka kontrollera dig. Det har han så klart inte alls rätt att göra. Jag tror det vore bra om du kunde ta hjälp nu med en gång, så att du inte känner dig rädd eller står ensam mot honom.
Du kan ringa anonymt till Brottsofferjouren som har tystnadsplikt. Du behöver inte ha polisanmält brottet för att ha kontakt med dem och de kommer inte att anmäla ett brott om du inte vill det. De ger samtalsstöd och ger råd - bara om du vill kan de hjälpa dig med att kontakta polisen. Du kan ringa Telefoncentralen på 0200-21 20 19 för en första hjälp och kontakt.
Via ungdomsmottagningen kan du läsa mer om sexuell utsatthet och där kan man på egen hand söka samtalskontakt för hjälp att börja prata om det man varit med om och hur det känslomässigt kan ha påverkat dig.
Du har rätt att få hjälp och det finns också hjälp för dig. Du är inte ensam om att gå igenom det här! Ta en kontakt nu med en gång. Vänta inte!