Bråken blir bara grövre mellan mig och mamma
Mina föräldrar bråkar hela dagarna, det är det första jag hör när jag vaknar och det sista jag hör när jag somnar. Detta har lett till att jag och min mamma bråkar också, det har vi gjort länge. Jag kan tycka att hon bestämmer och styr min pappa, som nästan bara ”lyder” henne. Detta är väldigt svårt att förklara. Jag börjar må riktigt riktigt dåligt över detta. Bråken blir bara grovare och grovare mellan mig och min mamma, vi slåss inte men alla fula ord... Jag har inte sagt allt för dumma saker bara typ att jag inte tycker att hon är någon bra mamma. Hon tar det som ett barn bokstavligt talat, hon har sagt riktigt fula och grova saker till mig hon har gjort motsatsen till vad en mamma ska göra. Hon har tryckt ner min självkänsla, fått mig att känna mig dåligt, hon sprider bara negativitet och jag känner ingen som hälst glädje till henne längre. Känner att min familj inte är som alla andras, känner att jag inte är som alla andras. Jag har inte prata med någon om detta eftersom jag har svårast att utrycka mig bra och säga hur jag känner. Detta är väldigt tufft, gråter mig till sömn. Jag har levt i lögnen längre att jag mår bra men jag mår allt förutom bra. Jag hoppas på att får råd om hur jag ska kunna ta mig ur detta, allt är så jobbigt.
Behöver er hjälp

BUP svarar:
Hej!
Det är otroligt svårt och jobbigt att leva eller växa upp i en familj där atmosfären präglas av ständiga bråk. Det är alltid barnen som är värst drabbade även om vuxna inte heller mår bra i en sådan miljö. För barnen betyder det tyvärr att de inte får den värme, kärlek och uppmärksamhet som de behöver för att utvecklas väl och må bra. Inte undra på att du mår dåligt.
Det är bra att du skriver till oss och att du inte längre vill låtsas som att du mår bra. Det är en förutsättning för att du ska söka och få hjälp.  Det är en mogen handling av dig att du nu försöker stoppa den negativa spiralen.
Något enkelt recept hur du ska göra är omöjligt att ge dig. Däremot är det jätteviktigt att du talar med någon mer i detalj hur ordväxlingarna går till, tittar på hur du kan reagera och vad du kan välja för strategi för att inte trissa upp bråken ännu mer.
Jag vet inte om din mamma, och kanske också pappa, kan se att det är en dålig situation och att du (egentligen alla i familjen) lider i denna atmosfär. I så fall kan man faktiskt söka hjälp på socialtjänstens familjerådgivning och genom familjesamtal lära sig att hantera konflikter utan storbråk.
Men jag misstänker att så är inte fallet för dina föräldrar. Deras inbördes relation kan du inte påverka, det kan barnen sällan göra. Men du behöver stöd och hjälp för din egen del, både när det gäller dina känslor för mamma som uppenbarligen inte lever upp till sin mammaroll, men också konkret och praktiskt hur du kan förhålla dig till henne.
Mitt första förslag är att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Behandlarna där möter många ungdomar med liknande frågor som du har och kan ge dig de råd och stöd som du behöver.
Du säger att det är svårt för dig att uttrycka dig bra. Men tro mig - ingen förväntar sig att du kommer med solklara formuleringar. Behandlarna vet hur de ska hjälpa ungdomar att hitta orden. Dessutom visar ditt mejl att du mycket tydligt och redigt i ord kan beskriva situationen hemma och dina känslor. Du kan ta ditt mejl dit och visa det för den person du möter på ungdomsmottagningen, om det underlättar.
Du kan också börja med att anonymt chatta på nätet på sidor jag rekommenderar här.
Till exempel på bris.se eller på tjejzonen.se eller föreningentilia.se.
På dessa nätsidor kan du få mer konkret vägledning, råd och stöd som du uppenbarligen behöver.