Känner mig hjälplös
Hej, jag vet inte vad jag är, om jag är deprimerad eller om jag bara är i någon "fas" men bra mår jag iallafall inte och har haft den känslan iallafall sen jag började 4.an. Jag har självskadebeteende och mamma och pappa vet om de men tydligen så är inte det tillräckligt för att jag faktiskt ska få hjälp.
Jag känner mig hjälplös då jag absolut inte kan prata om mina problem. Jag får inte fram något, helt enkelt och jag har haft känslan som att allt är mitt fel att jag mår dåligt eller att jag inte mår tillräckligt dåligt för att få hjälp ända sedan jag var liten då jag blev mobbad redan i lågstadiet.
Jag vill ha hjälp då jag tror att jag egentligen mår mer dåligt än vad jag själv tror men jag är livrädd att mamma o pappa ska få reda på att jag mår som jag mår. Att jag skadar mig själv igen. För jag orkar inte med att sitta där med en person som jag får känslan av att den egentligen inte vill hjälpa mig och ska berätta om mina problem som sedan ska visas som normala problem som går över med tiden.  Men de är grejen, mina problem går inte över utan de får mig att skada mig själv och även tänka på självmord. Jag tänker ofta på självmord och hur jag snabbast kan dö utan smärta.
Jag har ingen aning om hur jag ska kunna börja prata om hur jag mår eller hur jag ska kunna söka hjälp för att kolla upp varför jag mår som jag gör. För jag är livrädd att mina tankar ska bli så starka att jag faktiskt tar livet av mig.
-A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du är bra på att formulera dig i skrift. Du skriver att du inte har en aning om hur du ska kunna börja prata om hur du mår.
Om du saknar erfarenhet av att sitta och samtala med någon är det inte konstigt att du funderar på hur det kommer att bli. Om du kommer kunna få fram det du vill säga eller mest sitta tyst.
Den du träffar kommer ju hjälpa till och ställa frågor och vara nyfiken på vad du har och berätta så det kanske inte kommer kännas så svårt som du tror.
Ett råd och ett bra sätt, som du redan har prövat då du skrev till oss, är att använda pennan eller tangentbordet. Skriv ner alla dina tankar och vad du känner. Det är bra om du förbereder dig och skriver ner vad du vill berätta för den du träffar.
Det är naturligtvis inget krav men det kan kanske hjälpa dig då du känner dig hjälplös och tror att det kommer vara svårt att prata om dina problem. Om du glömmer att ta upp något viktigt får du berätta om det nästa gång ni ses.
Nu förstår du säkert vart jag vill komma. Nu när du börjat självskada och har återkommande tankar på att inte vilja leva är det oerhört viktigt att du berättar om detta för dina föräldrar eller någon annan vuxen du har och känner förtroende för.
Det är viktigt att ni söker hjälp och det så snabbt du bara kan. Jag tycker att detta är så allvarligt att jag skulle vilja att ni hör av er till den BUP-mottagning som finns där du bor. Jag lägger till lite information hur ett första besök går till.
Att gå alldeles ensam med sådana tunga tankar är inte bra. Du behöver få dela dessa med någon som förstår dig och kan ge dig hopp om att livet kommer bli bättre. Det är viktigt att du får känna att dina problem tas på allvar och att det inte är ditt fel att du mår dåligt.
Att ha återkommande tankar om självmord är inte några normala problem som går över med tiden. Du skriver att du varit mobbad i lågstadiet. Att ha varit utsatt för mobbing är ju något som sätter sina spår, som kan påverka hur man mår lång tid efter att mobbingen upphört.
Du undrar ju varför du mår dåligt. Det är ofta flera anledningar och dina upplevelser av tidigare mobbing kan vara en.
Dina föräldrar vet om att du självskadat och du är missnöjd med deras reaktioner då du inte fått någon hjälp, om jag förstår saken rätt.
Trots den besvikelsen måste du berätta att du börjat självskada igen, men den viktigaste informationen de behöver få handlar om att du är livrädd för att dina tankar ska bli så starka att du tar ditt liv. Det är dessa tankar som gör att du måste söka hjälp och börja berätta hur du mår innerst inne.
Du kommer fixa det. Ta fram penna och papper och börja skriv ner dina tankar.