Är deprimerad och får ångest
under typ 2 år har jag varit deprimerad, fått panikattacker och haft dåligt självförtroende. ibland när jag har en dålig dag tex så kan jag känna att jag inte förtjänar någonting här i livet, att jag är dryg mot alla, och jag börjar tycka synd mot mina kompisar och föräldrar efter att jag typ skrikit på dom under ett bråk. jag får jättemycket ångest och skuld för att jag varit så taskig och kan också få andra tankar, att jag inte förtjänar att leva, att jag inte har några kompisar, att mina föräldrar egentligen hatar mig, att jag känner mig ful osv. händer detta pga att jag mår dåligt eller varför får jag sånna här tankar typ 5-6 dagar i veckan? hur gör jag så jag inte känner såhär?

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du har det tufft när du berättar att du i ca 2 år har mått dåligt och känt dig nedstämd och haft ångest. Jag tycker det är bra att du hör av dig till oss för rådgivning.
Ibland kan olika saker ha hänt som påverkat så att man börjar må sämre. Men ibland kan det kännas som att man inte alls förstår sig själv och inte vet vad det kan hänga ihop med.
Tonåren kan också för många vara en omtumlande och jobbig tid i livet. Det är en tid då man många gånger går igenom flera olika förändringar som också kan bidra till att livet känns jobbigt, eller att man känner sig nedstämd, orolig, eller har osäkerhet över saker.
Det faktum att du mått dåligt så här pass lång tid är en signal på att du kan behöva ta det här ett steg vidare.
I en samtalskontakt kan du få hjälp att förstå mer om de känslor och olika tankar och uppfattningar du har om dig själv och andra.
Precis som du själv är inne på, så brukar olika saker som känns jobbiga kunna bidra till att mer negativa tankar och känslor väcks - och även tvärt om. Mår man redan dåligt så upplever många att man har mer nära till att hamna i jobbiga känslor och tankar.
I en samtalskontakt får man hjälp att sortera bland de känslor och problem man kämpar med. Att prata igenom det brukar bidra till att man lättare förstår sig själv och sina reaktioner och snabbare ser olika lösningar på hur man kan må bättre igen.
Via ungdomsmottagningen kan man söka en samtalskontakt på egen hand. Man kan också vända sig till sin skolkurator, som ofta kan erbjuda en kortare samtalskontakt eller vägleda en vidare om man behöver få mer hjälp än Elevhälsan kan erbjuda.
Ta hand om dig!