Vill inte hamna på ruta ett igen
Hej! För 9 månader sen började jag gå till bup och togs på allvar för mina svåra depression och kämpade verkligen för att må bättre men då kändes det som att BUP inte ville se mig göra framsteg så jag fick betydligt mindre hjälp, trots att jag behövde all den hjälp jag kunde få. Jag börjar gå in i det djupa hålet igen där jag mår extremt dåligt och jag var hos min psykolog och hen lovade mig tid varje vecka men nu har det gått över en månad och har inte fått en enda tid. Det känns som att ingen tar mig på allvar och att jag inte kommer någon vart. Jag behöver hjälp men vet inte vad jag ska ta mig till när t.o.m. min psykolog verkar strunta i mig. Vill inte börja med mitt självskadebeteende igen, vill verkligen inte börja på ruta ett igen, men vet inte hur mycket mer jag kan klara av. Vad ska jag göra?
non

BUP svarar:
Hej!
Om vi för ett ögonblick struntar i ditt huvudsakliga problem (att du väntar på en ny tid hos din psykolog) vill jag berömma dig för din kämpaglöd och starka vilja att må bättre. Med den inställningen kommer du inte hamna på ruta ett igen.
Det du eller dina föräldrar behöver göra är att hör av er till BUP och den psykolog du träffat och berätta att du verkligen behöver en ny tid.
Det är viktigt att du berättar på samma sätt som i ditt brev om din oro att hamna på ruta ett. Att du känner att du på nytt börjar hamna i det djupa hålet och att du inte vill börja självskada igen.
Fantastiskt bra att du fixat att inte göra dig själv illa. Bra jobbat.
Jag kan ju inte ha några åsikter hur ofta och hur länge till ni ska träffas, men för att psykologen ska kunna göra en så bra bedömning runt ditt psykiska mående måste du vara så öppen du bara kan med hur du mår.
Att det kan kännas att din psykolog struntar i dig kan jag förstå, men det kan finnas andra anledningar till att du fått vänta på en ny samtalstid. Det behöver inte handla om att du är oviktig - fast det kan kännas så.
Att det blivit ett uppehåll i er kontakt behöver ni säkert prata om så du får tillbaka förtroendet för den du träffar, om det nu har fått sig en liten törn. Du fyller ju snart 18 år och blir myndig, så det måste ni också planera för då BUP har en åldersgräns på 18 år.
Tack för ditt brev och jag hoppas att du får en tid så snart som möjligt.
Lycka till!