Haft en väldigt bråkig uppväxt
Hej bup! Jag är en tjej på 16år som under så länge jag kan minnas haft det väldigt bråkigt hemma. Alltid bråk, varje dag. Rätt brutala bråk också, där även jag var inblandad. Nu i maj så skiljdes mina föräldrar pga allt bråk. Nu är det nästan värre. Min mamma tror pappa varit otrogen vilket han nekar, det pga att han fick en flickvän ca 1 vecka efter som han även pratat med när mamma, jag och min lillasyster bodde kvar.
Nu när jag ska åka till honom varannan veckan som det är planerat får jag grov ångest ca 3 dagar innan. Jag pallar inte åka dit alls. Har inte heller gjort det på 6 veckor.
Kan man få ptsd av bråkig uppväxt?
Har även varit väldigt deprimerad ett tag i mitt liv där jag haft självskadebeteende etc. Allt skedde i följd av min bråkiga uppväxt. Och allt skedde i det huset. Mår så extremt dåligt dem få gångerna jag bott där utan mamma.
Alexandra

BUP svarar:
Hej Alexandra!
När föräldrarna bråkar drabbar det alltid barnen, oavsett om de själva "deltar" i någon mån och mening, eller om de bara bevittnar föräldrarnas bråk. Det gäller både fysiskt och med ord, så kallad psykisk våldsutsatt. Det är helt enkelt tragiskt när barnen behöver växa upp i sådana miljöer.
I ditt mejl finns två olika frågor - den ena är praktisk, den andra är psykologisk. Om vi börjar med det senare så är det ett faktum att en sådan uppväxt påverkar barn negativt.
Du undrar om en konkret diagnos, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD), som en möjlig konsekvens. Det korta svaret är ja. Man kan få traumatiska skador av en våldsam uppväxt, även om det inte är en hel bild av just denna diagnostiska kategori.
Men det är inte namnet på en diagnos som är avgörande. Det som är avgörande är att man får hjälp med att bearbeta de traumatiska upplevelserna som man har samlat på sig under många år, kanske under hela uppväxten.
Du skriver att du tidigare hade ett självskadebeteende och har varit deprimerad. Jag vet inte om du ha fått professionell hjälp med det eller inte, men jag förstår det som att det tillhör det förflutna och du kunde komma över dessa svårigheter.
Det visar att du är en stark peson som med hjälp utifrån (eller kanske på egen hand) kan ta kontroll över sina problem och välja rätt.
Men en sådan uppväxt kan kräva att man vid flera omgångar tar tag i minnena,"ältar" de smärtsamma upplevelserna, tills man kommer så långt att man accepterar det förflutna (som man inte kan ändra på) men får krafter att gå vidare med sitt liv.
Det är det vi kallar för bearbetning av traumatiska händelser.
Jag tycker att du definitivt ska söka hjälp för detta. Du kan kanske gå tillbaka till det stället där du eventuellt tidigare fått hjälp. Men om det inte är möjligt, eller om du tidigare inte fått professionell hjälp, ska du söka den nu.
Var?
I din ålder är det möjligt att söka hjälp på BUP på egen hand. Om du ringer dit kan du säga vilka problem du upplever nu på grund av din traumatiska uppväxt.
Ett annat alternativ är att vända dig till ungdomsmottagningen.
Du kan också ringa till vårdcentralen som kan ha infört mottagning för psykiska problem, många vårdcentraler har numera en sådan.
På nätet kan man få stöd och råd till exempel på bris.se eller på tjejzonen.se.
Nu till det praktiska - ditt boende hos pappa. Jag förstår det som att det efter skilsmässan har blivit en överenskommelse mellan dina föräldrar att du bor växelvis hos mamma eller pappa.
Men återigen, i din ålder har du rätt till att "föra din egen talan" även juridiskt.
Jag tycker att du som ett första steg kan försöka komma överens direkt med din pappa och mamma och säga hur du önskar att bo. Jag kan tänka mig att pappa eventuellt vill att du ger honom en ny chans, utifrån de nya förutsättningarna efter skilsmässan. Men det ska vara en förhandlingsfråga.
Om ni inte kommer överens kan du vända dig till socialtjänsten och ta hjälp därifrån för att reglera ditt boende. Du kan göra det helt på egen hand eller med stöd av skolkurator, om du först vänder dig dit.