Ingen förstår mig och det blir mycket konflikter
Jag håller på att hamna i en depression pga av hur mitt liv är just nu hemma och i skolan och de sociala överhuvudtaget, Det handlar mycket om bråk och att jag är oförstod av alla människor i min omgivning så de blir mycke konflikter hemma och ute i de sociala.
jag har inga vänner som förstår mig eller kan stötta mig och jag har börjat förstå att min egna mamma inte heller förstår mig hur jag är.
hur ska jag ta mig igenom detta?
anton

BUP svarar:
Hej!
Bra initiativ du tog då du skrev till oss. Frågan du vill få besvarad är hur du ska ta dig igenom detta? Orka med att just nu bära på känslan att ingen förstår och att undvika att bli ännu mer nedstämd. Det måste kännas tufft för dig då du upplever att ingen i hela världen förstår dig, inte dina vänner och inte heller din mamma som känt dig hela livet.
På din beskrivning låter det som att du är väldigt ensam och verkligen i behov av stöd och förståelse. Du längtar säkert efter att träffa andra som du kan dela erfarenheter med om livet och känna dig förstådd av. Konflikterna hemma och i skolan - handlar dom om att du uppfattar andra som otydliga, att du inte vet vad som gäller, eller att ni missförstår varandra hela tiden?
Frågan är hur ska man göra för att förstå varandra? Som jag ser på det är nyckeln till att börja försöka förstå varandra att kommunicera. Det bygger på en ömsesidighet att båda två försöker förstå varandras sätt att se på saker. Att ta sig tid och lyssna på vad den andre har att säga.
Man måste naturligtvis berätta hur man själv känner och vad man tänker. Om man har svårt att uttrycka sig eller känna igen vad man känner och tänker blir det svårare. Men kommunikation behövs i alla lägen. Om man, som i ditt fall, säkert har försökt hur många gånger som helst men ändå bär på upplevelsen att man känner sig missförstådd, är det inte konstigt att man blir nedstämd och kanske funderar på om det är mitt eget fel.
Du skriver i ditt brev att du har svårt med det sociala överhuvudtaget. För att bryta din ensamhet eller öva på det sociala är en idé att vara på en arena där du känner dig säker. Har du något fritidsintresse som du skulle kunna utveckla? Något du skulle kunna göra tillsammans med andra? Det kan göra det lite enklare.
Jag funderar på hur du ska bryta din depression. Om det fungerar bättre for dig att skriva och få svar tillbaka i text skulle du kunna chatta.
Bris eller Tilia är två bra alternativ som du skulle kunna ta kontakt med. Ta chansen och pröva.
Glöm inte att ansvaret att förstå varandra inte bara ligger på dig utan det är ömsesidigt.
Lycka till och ha det så bra.