Vill inte gå till skolan och har humörsvängningar
Hej bup, jag är en tjej som är 15 år och jag vet inte vem jag ska vända mig till eller prata med längre.
jag vill inte gå till skolan, jag har jätte mycket problem med att lyssna,koncentrera mig, komma igång med arbete osv det har jag aldrig kunnat i hela mitt liv. Läraren kan säga till mig vad vi ska göra 5 gånger tydligt o endå kan jag inte ens lyssna 2 sek, det leder till att jag alltid gör sakerna helt fel, ibland har läraren genomgång hela lektionen och säger saker som är viktiga och säger att kan man det så kommer man klara provet, och jag har inte kunnat lyssna ett ord.
när vi väll jobbar på lektionerna så kommer jag aldrig igång med mitt arbete, jag kan sitta av varje lektion hela dagen. Jag kan inte heller läsa både för att jag börjar tänka på annat precis som när jag ska försöka lyssna, och för att jag förstår inte, någon måste förklara för mig så enkelt som man skulle göra för en 5 åring för att jag ska kunna förstå.
Detsutom så har jag så mycket tankar samatidigt i mitt huvud dynet runt så jag tappar bort alla mina grejer för jag håller inte koll på vad jag själv gör och så har jag sömnproblem för att min hjärna kan inte stänga av, så har jag haft i hela mitt liv.
Jag har så svårt att koncentrera mig så att jag kan inte ens kolla på en vanlig film/serie, jag hänger inte med, fattar ingenting, börjar bara tänka på annat. Och det är extra svårt om den är på ett annat språk t.ex engelska för det går åt så mycket ansträngning till att läsa texten, måste läsa om en mening 10 gånger för att kunna ta in vad det står och det hinner man ju inte på en film.
Jag har även hela mitt liv alltid blivit väldigt arg på saker väldigt enkelt, t.ex om min vante satt fel så blev jag jätte arg och skrek och sparka och kasta saker osv, jag har lärt mig hanter det i skolan nu så när jag blir irreterad kan jag oftast hålla det inom mig men jag går runt hela dagen i skolan och är tyst och mår jätte dåligt över det jag måste hålla inom mig, när jag kommer hem kan jag skrika ut mig allt.
Men nu när jag har blivit lite äldre så har jag även fått fler problem, jag har extremt mycket humörsvängningar, när jag är med kompisar och är glad kan jag helt plötsligt på 1 sek få ångest och blir tvungen att gå till ett annat rum och gråta, där emot kan jag också helt plötsligt bli på jätte bra humör och springa runt o va kreativ med massa idéer osv osv. Fast nu blir det mer och mer varje dag att jag mår sämre och sämre, känner alltid en klump och mår dåligt hela tiden och gråter väldigt ofta.
Jag har försökt att prata med mina lärare och kurator enda sen jag börja i 1:an på lågstadiet men jag har så svårt att förklara och det känns som att ingen förstår eller bryr sig.
vad ska jag göra? Behöver verkligen hjälp nu
Behöver hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Först av allt vill jag ta upp att du beskriver verkligen dina svårigheter på ett begripligt sätt i ditt brev till oss och du kan formulera dig väl och ger utförliga exempel.
Du verkar ha försökt tala med både dina lärare och med skolkuratorn, men känner dig inte förstådd.
För många unga kan det vara svårt att sköta dessa kontakter med skolan helt på egen hand. Därför vill jag ta upp att det hade varit bra om du och dina föräldrar hade kunnat tala om de här problemen du upplever i skolan.
Jag tror att du behöver få hjälp - helst med stöd av dina föräldrar eller någon annan närstående - att boka ett skolmöte och gå igenom det du skriver om blir problem för dig.
Skolan kan hjälpa till så man kan få en skriftlig plan över vilka stödinsatser som kan hjälpa dig lyckas och må bra i skolan.
Ibland får man kämpa mycket för att bli hörd och förstådd. Man kan tycka att man har sagt ifrån så tydligt men ändå inte verkar nå fram. Det är lätt hänt att man då vill ge upp, men försök ta nya tag, kämpa och stå på dig!
Jag tycker du kan ta en ny kontakt med skolkuratorn eller skolsköterskan. Om du vill kan du visa ditt brev till oss om det känns svårt att kunna hitta ord och formulera dig rätt i stunden när du vill förklara hur du känner.
Du nämner att du också kan uppleva humörsvängningar och lätt bli ledsen. Det kan hänga ihop med den press du beskriver att du känner kring skolan.
Om du vill så kan du söka en samtalskontakt på egen hand via ungdomsmottagningen för stöd att börja prata mer om hur du mår och vad som kan vara dig till hjälp för att må bättre. Det kanske kan vara extra viktigt steg att ta om du inte känner att du kan upp dina skolsvårigheter hemma med dina föräldrar. Då behöver du få hjälp även med det.
Lycka till och ge inte upp!