Är blyg och har svårt att få kompisar
Hej, jag är en tjej som har börjat i en ny skola och har svårt att få kompisar, i min förra skola hade jag jätte många men nu inga...  Jag har gått i skolan i ungefär 2 månader nu. Jag är ibland ensam på rasterna, och jag har jätte mycket ångest att jag inte sa något till tjejerna i klassen i början av terminen! Min mamma har sagt att hon kommer kontakta min fröken om jag inte skärper mig och frågar någon om nån vill göra något! Jag har alltid varit lite blyg och inte sagt så mycket men nu tycker jag att det är jätte jobbigt, snälla hjälp mig!:(
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Du är inte alls ensam om att känna dig blyg. Många barn och ungdomar kan känna så. Det är också mycket vanligt att dessa känslor blir starkare just när man börjar i en ny klass och ska lära känna en ny grupp.
Du nämner att du hade många kompisar i din förra skola. Det kan vara bra att du påminner dig om det att har du haft lätt att skaffa många vänner förut, så kommer det säkert kunna gå bra igen. Men det kan ta lite tid att komma in i en ny klass.
Även om det känns läskigt så är det inte farligt egentigen att känna känslor av osäkerhet, eller att känna sig blyg. Man kan öva sig på att bli modigare socialt - försöka sätta upp små mål för dig själv.
Finns det någon i klassen du skulle vilja lära känna lite mer? Då kan du försöka samla mod till dig och försöka småprata lite med den personen, eller till exempel fråga vad personen ska göra på rasten och om du kan hänga på. Ibland är det de små sakerna som gör att det känns lite lättare att prata igen nästa gång ni ses.
Man kan också säga något om sin blyghet till den man håller på att lära känna. Du kan till exempel säga att du kan vara blyg i början i kontakter med andra och därför vara lite tystare och pratar mindre än annars.
Du skriver att din mamma sagt att hon kommer prata med fröken om du inte vågar samla mod till dig. Det kanske inte behöver vara något negativt.
Till exempel så kan ni då be din fröken att placera dig med dem du vill lära känna, och att ni till exempel kan vara i samma grupp om ni ska göra någon skoluppgift. Det kan också vara ett sätt för att man kommer igång och börjar prata med varandra.
Om du tycker att du försökt allt men ändå lider av dina känslor av blyghet så kan du ta hjälp. Du kan börja med att gå till skolkuratorn för samtal om det och vad du kan göra för att bli mindre blyg.
Du kan också läsa om tips här på Snorkel.
Lycka till!