Har många tankar om självmord och självskada
Hej. Jag är en 14 årig tjej. Jag har många tankar om att ta livet av mig själv och att blrja skada mig själv. I början kom de inte så ofta, lite då och då men de ör mer intensiva nu och jag går oftast varje dag och tänker hur mycket bättre allt skulle vara om jag var död. Ibland får jag sådan lust att sköra mig själv att det typ kliar i hela kroppen. Men jag har inte gjort hågot än. Inte skurit djupt och bara någon enstaka gång. Jag har en vän som är deprimerrad. Hon är fantastik men det känns som att mina kännslor inte är så alvarliga nör jag pratar med henne. Är det vanligt att ha tankar på självmord varje dag? För jag vet inte vad jag kan göra. Ibland känns det som om jag glr allt för ”attention” men jag fattar inte min egen hjärna. Jag har ett bra liv och inga fel med min omgivning eller familj, gör det mina känslor icke trovärdiga?  Jag kan inte prata om det jag känner med varken familj eller vänner, jag kan bara inte. Men Jag vill ändå få någon slags diagnosis så jag vet vad det ör som händer och om det finns någon utväg.
Jag äter helt för mycket och såver för lite. Jag har ingen lust att vara i skolan längre, medans för ett år sedan var det en av mina favourut saker att glöra. Jag har tappat all motivation för allt och har lust att bara sitta och titta på netflix hela dagarna. Kag kan inte vara utan någon form av distraktion så jag inte tänker för mycket.
Jag är även så att jag vill vara bäst på allt. Jag är inte bra nog om jag inte är bäst. Om jag inte får A i alla ämnen är jag vördelös och alla betyd sänre än B är hemska för mig själv. Jag sitter mest och stressar lver det som kommer att gå fel. Jag är så rädd för det som kommer att gå fel att jag har slutat göra en massa grejer. Jag fpr ”panikattaker” när jag skulle på friidrotts läger flr typ ett år sedan och jag avskyr att såva lver hoss mönniskor. Jag har få nöra vänner och jag kan inte orata med npgon av dem?
Jag identifierar som hbtq person (jag är pansexuel) men ingen annan vet än mina internet vänner. (Vet ej varför det är viktigt men ville bara få ut mig allllt).
detta kankse är vanligt men ibland när bla mina flreldrar lämnar huset blir jag orolig och rödd att de ska vara med i  tex en bil olycka om jag inte har gjort vissa saker som att stöda köket till exempel. Ibland nör jag gör läxor får jag ”ryck”. Jag vet inte vad det är men mitt i en mening så ger min hjärna upp och jag trycker ner min pönna mot pappret och ”skribblar” med den. Det händer ganska ofta och jag kan inte stoppa det. Vet ej vad det ör men det gör mig rädd.
Aja, det kanske inte är något men jag är tacksam för svar! tack och hej
En tjej som behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är bra att du hörde av dig till oss. Många unga kan ha stunder när man känner sig nedstämd och tänker att man inte vill leva, men mår sedan bättre igen.
När man som du nästan dagligen tycker att tankar kommer om att man inte vill leva eller att man vill skada sig, så är det en signal på att man behöver stanna upp och bestämma sig för att börja göra något.
Jag vill därför uppmuntra dig att försöka ta tag i det här och börja prata med någon om det. Du nämner att du tycker att du har ett bra liv och en bra familj, men att det skulle kännas svårt att prata mer med dem om hur du mår.
Jag undrar om det ändå skulle vara möjligt att försöka berätta något för dina föräldrar. Om att du kanske inte mår så bra, men att också säga att du tycker det är svårt att prata om hur du känner. Då kanske det kan bli en början på att de kan förstå lite mer om hur du har det, eller att ni kan börja prata lite mer om hur de kan stötta dig och hjälpa till hemifrån?
Om du vill prata med en utomstående så kan du på egen hand vända dig till ungdomsmottagningen för att få hjälp med en samtalskontakt.
Du kan också börja med att ta kontakt med din skolkurator och som kan hjälpa dig vidare om man skulle vilja det.
Om du tycker att självmordstankarna bli värre så finns det akut hjälp.
Du kan läsa mer om det på 1177vårdguiden.
Ta hand dig!