Mamma har fått cancer
Hej, jag är en 12 årig tjej som känner mig som en kille men det är inte det jag ska prata om nu. Min förädrar bråkar hela tiden och jag vet inte vad jag ska göra för att de ska sluta. Mina föräldrar har bråkat i 3 år. När de bråkar så skriker de på varandra och skyller på varandra om saker. Min pappa och storebror bråkar hela tiden. Oftast så bråkar de om att min bror ska sluta spela eller om saker min bror vill köpa men inte får för att det är för dyrt. Min mamma har för 3 veckor sedan fått reda på att hon har cancer och hon har pessis blivit opererad. Och det känns som att jag bara står och tittar medan de bråkar. Snälla svara!
LN

BUP svarar:
Hej!
Vilken jobbig situation du befinner dig i. Först alla bråk mellan dina föräldrar och din pappa och storebror, och nu din mammas sjukdom. Jag hoppas att ni fått positiva besked runt din mammas operation och att hon kommer bli frisk. Jag hoppas också att konflikterna minskar nu när din mamma är sjuk och behöver familjens och vännernas stöd för att klara av behandlingen.
Du skriver att du bara står och tittar när de bråkar. Du ska inte anklaga dig för att vara passiv. Du har säkert försökt lösa konflikterna genom att vara aktiv tidigare eller försöka medla. Ansvaret ligger på dina föräldrar, inte på dig) att lösa konflikter på ett bättre sätt. Jag förstår att du vill försöka minska konflikterna (och att du funderar på hur) men det är de vuxnas ansvar att ändra på sitt beteende.Tufft läge för dig. Men du ska inte känna dig skyldig om du inte ingriper.
Nu när det är jobbigt med mammas sjukdom och bråken hemma - vem finns där för att trösta dig. Har du någon famn du kan krypa upp i och få tröst och vara ledsen hos? Det är viktigt att du får stöd och tröst så du orkar med skolan och kan vara med dina kamrater och kunna ta en paus från allt jobbigt och njuta av livet så mycket du bara kan.
Nu undrar jag om det finns någon skolkurator på din skola. Jag tycker du ska be att få prata med hen. Det kan vara skönt att, på samma sätt som du skrev till oss, berätta för någon hur man mår, vad man är ledsen över.
Jag antar att du är orolig över din mammas sjukdom. Om du är det, vilket jag kan förstå, är det viktigt att du inte går och bär på dessa orostankar alldeles själv. Självklart är det bra om din familj, din släkt och vänner får veta får veta, men ibland är det bra att prata med någon som inte tillhör familjen.
Ett annat förslag är att kontakta Bris. Dit kan man ringa eller chatta. De är vana att prata med barn och ungdomar och kan vara en hjälp för dig. Jag bifogar en länk till Bris. Om konflikterna är på kvällen kan det vara skönt att få stöd när det är dags att gå och lägga sig och man är ledsen och kanske känner sig ensam.
Ta och kontakta Bris eller din skolkurator.
Lycka till.