Livrädd för framtiden
Hej ni måste verkligen hjälpa mig för jag vet inte vad jag ska göra annars, jag är 16 år och alla mina vänner käns så mycket äldre än mig även fast vi är lika gamla. Några av mina vänner bor ensamna med nån kopis i en lägenhet och många drömer om att få göra det eller att få åka utomlands helt själva men inte jag. Jag älskar min familj och jag är totalt livräd för framtiden jag vill inte flytta ifrån min pappa o min lillasyster som jag bor hoss och jag skulle aldrig klara att bo ensam nu de käns som alla är mycket mer utveklade än jag, jag har okså panik över att jag ska ha valt fel program på gymnasiet o allt känns bara så kaosigt i mitt liv o jag känner mig bara ledsen rädd o ensam och jag får verkligen panik när jag tänker på framtiden och att behöva ta ansvar för mig själv mm snälla hjälp mig vet inte vaf jag ska göra är det fel på mig ?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du antar att det är något fel på dig för att du inte känner dig så lockad av självständighet som dina kompisar gör. Men inte nog med att du inte känner dig tilltalad av att  ta steget ut i den stora världen, utan du känner en viss ångest av tanken på detta framtida perspektiv.
Låt oss ta detta i två steg:
Först vill jag betona att utvecklingen följer inte samma takt och samma mönster hos alla ungdomar. Somliga mognar fortare, andra dröjer lite längre och båda varianter är helt normala och kan gå alldeles utmärkt.
Du har en varm och kärleksfull omgivning, familj, och detta är en tillgång som man inte kan överskatta. Du är antagligen en sådan ungdom som behöver mer tid på sig och det finns ingenting som brådskar. Den absoluta majoriteten av tonåringar bor hemma hos sina föräldrar, det är varken konstigt eller ovanligt - tvärtom. Även när man är äldre kan man bo hemma om bostadsbristen tvingar fram det, eller om man väljer det av olika - kanske också ekonomiska - skäl.
Så långt är det alltså inget som på något sätt är problematiskt. Däremot är det ett orosmoment att du känner ångest inför framtiden då du kommer att behöva ta eget ansvar. Det finns en stor chans att denna din "panik över att behöva ta ansvar" kommer minska spontant (och så småningom försvinna) i och med att du mognar och utvecklas i din egen takt. Och jag tror att du tar eget ansvar för saker som verkligen ligger i ditt nuvarande "ansvarsområde" - till exempel dina studier.
Men det du redan nu kan behöva är att tala med din pappa om hur du känner och vilka eventuella nya ansvarsområden du skulle kunna få i familjen. Ventilera planer och fantasier om fortsatta studier, vad du har lust till att jobba med och sådant. Ju mer du pratar om framtiden desto mindre skrämmande kommer den att verka.
Ytterligare ett förslag är att du på egen hand bokar tid på ungdomsmottagningen och diskuterar dina farhågor där. Men huvudsakligen ge dig tid, det finns ingen exakt norm för när man ska vara "tillräckligt mogen" i tonåren.