Vågar inte berätta att jag mår sämre igen
Hej bup!
Sedan i vintras har jag varit ätstörd. Gick mångamånga kg, blev smal men aldrig sjukligt smal eftersom jag var lite större förut.
Hur som helst gick jag i årskurs 9 i våras och hade sökt gymnasie i en annan stad vilket innebar att jag skulle bo utan föräldrar, med min bror. Det var inte så bra i min hemmastad och min enda ljusning var att få flytta, börja om.
I somras sa mamma att jag inte får flytta om jag fortsätter; men jag är redan för sjuk. Där börjar det svåra. Jag bestämmer mig för att bli frisk, och i augusti äter jag mer - fast kontrollerat, eftersom allt handlade om kontroll: jag var livrädd för att gå upp i vikt även om jag inte hetsade att gå ner i vikt eftersom jag inte skulle få flytta då.
Jag får flytta, det börjar bra. Reglerna i huvudet blir mindre, stegvis räknar jag inte kalorier lika mycket, har ingen våg i hemmet, livet blir bättre i gymnasiet med vänner och maten. Det blev så bra med maten att jag gick från full kontroll, till att tappa kontrollen.
Jag äter så mycket och befriat att det skrämde mig och fick mig att inbilla mig att jag rusade upp i vikt, vilket skapade en längtan igen efter att bli smal och ha kontroll.
Där förstörs allting. Jag köpte i panik en våg som jag gömmer, och jag har fallit tillbaka. Otroligt restriktiv med maten, ljuger om måltider, räknar allt. Jag har även hetsätit och spytt upp det, och därefter fått ett ännu större kontrollbehov.
Det värsta är inte att vara dålig, utan pressen att inte kunna erkänna för någon (inte ens dom jag älskar mest i livet..) utan att vara rädd för att riskera livet jag fått här med vänner och den nya staden. Jag vet att om min familj visste att jag fallit tillbaka skulle de bli grymt arga och besvikna och jag är rädd för att flytta tillbaka igen, vill inte leva där.
Det är svårt att låtsas vara helt frisk och ständigt göra sjuka val och tänka sjuka tankar. Det är inte jag att ljuga! Jag har aldrig kunnat ljuga och därför smärtar det mig att vara oärlig men vägrar erkänna. Lite råd skulle jag behöva.
Elvira H

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev där du beskriver dina svårigheter levande och insiktsfullt.
Du säger att du inbillade dig att du rusade upp i vikt när du börjat äta mer okontrollerat. Kanske kändes det så mycket mer än det faktiskt var?
När du nu på olika sätt försöker kontrollera ditt matintag, leder det till att ditt kontrollbehov bara ökar. Och det är inte heller någon egentlig kontroll det handlar om, utan mer ett tvång som styr och kontrollerar dig.
Och du känner hur plågsamt det är att behöva hålla masken för att inte  någon ska se hur svårt du har det.
Men samtidigt vill du ha hjälp med situationen. Det var riktigt bra gjort av dig tidigare, att själv komma tillrätta med matproblemen. Men det kan ofta vara svårt att ta sig ur en sådan här situation helt på egen hand.  Du är rädd för att ditt nya liv ska tas ifrån dig om du berättar. Behöver det vara så?
Ditt nya liv verkar på många sätt vara bra för dig. Kanske skulle det också vara bra med mer av vuxenstöd. När det inte varit, som du säger så bra hemma, kan det förstås kännas som en stor befrielse att få börja någon annan stans. Men det är inte heller alltid bara enkelt att börja ta mycket ansvar när man är 16 år. Det kan ge en del stress och oro som kanske kan bidra till matproblemen.
Så hur ska du göra?
Du ska inte längre gömma dina svårigheter utan berätta för någon om dem. Det är ofta svårt att lösa dem helt själv och det är lättare att komma till rätta med dem om du inte väntar för länge. Lösningen behöver inte heller innebära att du måste flytta hem.
Om det känns för svårt att först berätta för dina föräldrar, kanske du kan tala med någon i skolan, som skolkurator. Eller så kan du ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Tillsammans kan ni prata igenom situationen och komma fram till vad som blir bäst för dig. Och din egen insiktsfullhet kommer att vara till hjälp för dig.
Du kan också chatta med tjejzonen/ätstörningszonen.
Men vänta inte längre!