Tänker på mat precis hela tiden
Jag har ett problem som jag verkligen mår super dåligt över och jag vet inte vad jag ska göra.
Jag tänker på mat precis hela tiden, varje dag, varje timme, varje minut. Det är det första jag tänker på när jag vaknar och det sista jag tänker på innan jag somnar. Det är psykiskt utmattande och jag mår så sjukt dåligt av det. Det jag tänker på är hur många kalorier jag äter och hur jag ska förbränna dem så fort som möjligt. Ibland fastar jag 24h flera gånger i veckan, medan jag vissa kvällar kan överäta super mycket. Jag väger mig varje dag, oftast mer än en gång. Jag känner mig super stor och vill gå ner i vikt, jag är överviktig men inte mycket även fast jag är i bra form. Jag jämför mig med andra och jag följer väldigt många konton på instagram som är till för "thinspiration" Så fort jag ätit något så får jag sjukt mycket ångest och ibland så känner jag att jag vill sluta äta helt och hållet. Mina föräldrar vet inte om detta, jag brukar aldrig äta frukost längre men jag kommer ofta med bortförklaringar. Eftersom jag går i skolan så är det också lätt att skippa lunchen så oftast äter jag bara middag hemma. Då brukar jag äta väldigt lite, sen tränar jag oftast 1h varje dag. Om jag inte tränar så känner jag att jag inte kan äta och även fast jag bara äter lite så måste jag träna. Jag tittar mig själv i spegeln varje dag och granskar hur jag ser ut, hur långt jag har kvar till mitt mål etc. Jag vill bara kunna äta och må bra.
Jag vågar inte söka hjälp eller berätta för mina föräldrar eftersom jag tror att de kommer bli besvikna. En annan sak är också att jag är rädd för att jag inte kommer få träna eller något då. Jag behöver ju gå ner i vikt och jag kommer få så mycket mer ångest om jag inte får träna.
En annan sak är också att det inte känns som att någon kommer ta mig på allvar. Jag har ju inte någon ätstörning varken anorexi eller bulimi eftersom jag inte är underviktig och jag kräks inte upp min mat. men nånting måste jag ju ha, annars skulle jag inte känt som jag gör, det är inte normalt.
Allting är bara så himla komplicerat och att bara tänka på hur jag ser ut etc är som sagt så sjukt påfrestande, det påverkar hela min vardag.
Jag vet inte vad jag ska göra..
osäker tonåring

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra du beskriver alla tankar du har kring mat och hur upptagen du blir av att hela tiden fundera på mat och vikt. Du skriver att det är utmattande och att du mår dåligt av det. Det verkar som du skulle vilja bli lite mindre upptagen av dessa tankar och liksom få lite mer ordning på dem men du vet inte hur.
Jag tror du skulle vilja prata med någon om det, samtidigt som du är orolig för att  ingen  kommer att ta dig på allvar eftersom du inte har någon ätstörning. Men du ska  inte behöva ha en diagnos för att någon ska lyssna på det du så bra beskriver som ett jätteproblem för dig! Kanske är det just nu du behöver prata om din tankar för att få hjälp att inte du utveckla en allvarlig ätstörning? Jag tror och hoppas  andra kommer att lyssna på dig med intresse!
Du skulle nog få hjälp genom att prata med någon. Det brukar hjälpa att få ordning på sina tankar. Om du skulle våga prata kanske skolkurator eller skolsköterskan är en möjlighet? Jag tror att båda känner igen den problematik du beskriver. Ett annat ställe du kunde ta kontakt med är en ungdomsmottagning. Du kan pröva att ringa dit och ta reda på vad de skulle kunna erbjuda dig.
Annars finns det också möjlighet att anonymt ta kontakt med Ätstörningszonen. De har chattar och "Storasystrar" du kan ha kontakt med.
Jag tror samtal kan hjälpa dig så att det blir mindre komplicerat och att du själv blir mer säker på vad du själv vill.
Lycka till!