Hur hjälper man någon som mig?
Nu kommer det säkert bli väldigt långt för att jag inte är bra på att hålla det kört och jag kan ju inleda med att jag inte riktigt vet vad själva frågan är? Möjligen ett rop på hjälp eller bara ett behov av rådgivning.
Om 32 dagar fyller jag 18 år, då tänker jag ta mina sista sparpengar, åka nånstans och ta livet av mig. Jag vet hur, när och vart. Har vetat det länge nu, ca 6 år kanske och under den tiden har jag även gått på bup i KBT och diverse. Men jag har liksom ingen livslust. Har varit självmordsbenägen och har två självmordsförsök i mitt förflutna men den känslan är borta. Jag är inte självmordsbenägen längre, jag vill bara dö.
Såklart har jag framtidsplaner, liksom hur kul skulle det inte vara att gifta sig, köpa en hund, ta nån utbildning vad som helst. Men inget av det väger liksom upp för hur mycket jag hellre skulle vilja vara död.
Jag har hoppat av skolan, slutat på mitt jobb, har inget i mitt liv som jag är stolt över och när jag tänker på mitt liv så ser jag bara hur jag missade min chans att lyckas.
Och mina psykologer på bup vet om detta, de vet att jag tänker ta livet av mig och vi har kommit fram till att jag ändå måste gå kvar där tills jag fyller 18 även fast jag själv känner att det är onödigt då jag gett upp.
Min mamma är det enda som betyder något för mig, jag älskar henne med mitt liv. Och hon är den enda anledningen till att jag ens väntat sålänge att ta livet av mig.
Jag hatar mig själv? Kan knappt se mig själv i spegeln för att jag är ett sånt stort misslyckande. Allt som får mig att må dåligt är mig själv för att så fort något händer eller så fort jag gör något så måste jag klanka ner på mig själv. Men min psykiska ohälsa syns inte på mig. Går runt och folk ser mig som en relativt lycklig människa. Så jag behöver ingen hjälp.
För så länge jag inte är en fara för någon annan spelar det ingen roll, jag spelar ingen roll. Jag har suttit på akuten med självmordsbrev i handen och de har skickat hem mig bara för att jag skulle komma tillbaka dit i en ambulans med ett helt medecinskår i mig. För att jag spelar ingen roll.
Men för min mamma, jag vill inte utsätta henne för något ont så ger jag mig och världen 31 dagar på sig att bara tända en liten liten gnutta livslust i mig. För oavsett hur mycket jag vet att det kommer skada henne, så skadar det mig mer varje dag som går att leva. Och jag kommer ta livet av mig. Men för henne vill jag försöka, för hon har gjort allt för mig.
Men hur ska någon kunna hjälpa mig när jag ser glad ut, skadar ingen, har inga utbrott, gråter inte? Jag fungerar som vilken annan människa som helst. Hur hjälper man någon som mig? Finns det ens en chans. Jag vet inte.
Tack på förhand.
trött

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det var innehållsrikt och jag får många tankar utifrån vad du skrivit. Det skulle behövas ett långt svar eller ännu bättre ett samtal. Nej, snarare många samtal om dig som person.
Du beskriver så bra detta märkliga, att en person kan verka vara som vilken annan som helst och fungera som vilken annan som helst. Men också vara en helt annan som inte alls syns. Det finns liksom en utsida och en insida och det går inte att lista ut hur en person tänker eller känner från utsidan  - bara från insidan.
Och hur når man din insida och hur visar du din insida? Du gör det i ditt brev och jag tycker det är gripande det du berättar. Du beskriver ditt självhat som jag tror förstör så mycket. Självhat kan vara så destruktivt. Det förstör dina framtidsplaner och ditt hopp. Det är möjligt att självhat innehåller en hel del ilska och i så fall riktas den mot dig själv. Men jag anar också en inte obetydlig och berättigad ilska mot sjukvården som skickar hem dig när du sitter med självmordsbrev i handen och du tänker då att du inte spelar någon roll. Tanken att du inte spelar någon roll leder inte dig in på några bra vägar. Jag tror det är ditt självhat som leder dig in på liknade tankar. Det vore verkligen värt att prata om med dig många gånger! Det kan man faktiskt göra något åt.
Du har nu en kontakt med BUP. Jag hoppas att du kan visa dem din insida. Det du så bra beskriver i ditt brev och att du kan prata med dem om ditt självhat och hur det förstör. Kanske kan du visa ditt fina brev till dem?
Lycka till!